دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » کاربرد ایمپلنت در جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

کاربرد ایمپلنت در جراحی بینی

برای اصلاح بینی که دارای افتادگی نوک بینی می باشد ازغضروف مصنوعی برای تقویت استخوان بینی استفاده می شود. این غضروف مصنوعی که با جراحی قرار داده می شود ایمپلنت نام دارد.

کاربرد ایمپلنت در جراحی بینی

افرادی که دارای بینی گوشتی می باشند و برای جراحی بینی اقدام کرده اند  دارای دو حالت می باشند :

  1. افرادی که جراحی بینی انجام داده اند و نیاز به ترمیم بینی دارند.
  2. افرادی که برای بار اول اقدام به جراحی بینی نموده اند.

در هر دو حالت بینی افراد دارای افتادگی در ناحیه نوک بینی می باشند که به دلیل ضعف در قسمت بافتهای غضروفی می باشد که در فرد از ابتدا وجود داشته یا طی جراحی بینی استخوان و  بافتهای غضروفی بیش از اندازه برداشته شده است . برای ترمیم این نقض از دو روش استفاده می شود:

  1. استفاده از بافتهای غضروف در سایر اجزای بدن فرد مانند گوش و دنده فرد :

با استفاده از این روش غضروف هایی از ناحیه تیغه استخوان بینی یا لاله گوش یا دنده فرد جداشده و به استخوان بینی برای بالا بردن نوک بینی با تقویت استخوان و بافتهای غضروفی پیوند زده می شود. مناسبترین بافت غضروفی برای پیوند بافت تیغه میانی بینی می باشد که هم مقاوم تر بوده و هم نیاز به برش در قسمت دیگر بدن ندارد. بافت های غضروفی در لاله گوش نازک تر از بافت های تیغه بینی می باشد برای افرادی که دارای پوست نازک و سطح نامنظم در روی بینی  می باشند از غضروف های گوش استفاده می شود. در گذسته از غضروف حیواناتی مانند گاو برای این پیوند استفاده می شد که این روش به خاطر مشکلاتی دیگر کاربرد ندارد. استفاده از غضروف ناحیه لگن و جمجمه فرد نیز در سالهای اخیر رایج بوده که امروزه کاربرد ندارد.

 

کاربرد-ایمپلنت-در-جراحی-بینی

کاربرد-ایمپلنت-در-جراحی-بینی

  1. استفاده از غضروف مصنوعی به نام ایمپلنت : جنس این مواد از پلیمرهای مخصوصی می باشد که ضدسرطان می باشد و امکان پس زدن توسط بدن وجود نداشته و احتمال عفونت پایین می باشد. ایمپلنت در مواردی استفاده می شود که فرد نمی خواهد از غضروف اجزای بدن خود برای پیوند استفاده کند یا بافت های غضروفی بدن شرایط مناسب برای پیوند را ندارد.

مزایای ایمپلنت در جراحی بینی

1.برشی برای ایمپلنت انجام نمی شود.

  1. مدت زمان جراحی کوتاه می باشد.

3.امکان قرارگیری ایمپلنت با  حجم مناسب و دلخواه وجود دارد.

معایب ایمپلنت در جراحی بینی

1.امکان پس زدن و عفونت ایمپلنت در جراحی به این روش وجود دارد.

  1. هزینه بیشتری نسبت به روش پیوند غضروف طبیعی دارد.
دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *