دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » همه چیز درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

همه چیز درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی، یکی از جراحی های پرطرفدار درکشورمان است نکته مهم در باره این جراحی رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی است که با کسب اطلاعات کافی در این زمینه می توان از بروز مشکلات و عوارض احتمالی پس از جراحی پیشگیری نموده و طول دوره بهبودی را با موفقیت بیشتری پشت سر گذاشت. اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی بینی تا حد زیادی بر نتیجه جراحی اثر گذاشته و بیمار را در  رسیدن به حالت مطلوب یاری می نماید. باید بگوییم که این عمل را صرفا به جهت زیبایی انجام نمی دهند و متقاضی برای درمان مشکلاتی که در بینی دارد، از جمله: جراحی پولیپ بینی یا سینوزیت و … این عمل را انجام می دهد. باید بگوییم برای این که به بهترین و ایده آل ترین نتایج برسید بهتر است بعد از جراحی به تمام دستورالعمل های جراح بینی خود گوش داده و آن را بدون نقص اجرا نمایید. از جمله توصیه هایی که جراح بینی بعد از عمل برای التیام درد و برطرف شدن زودتر کبودی و تورم تجویز می کند برخی از اقدامات و نکاتی است که فرد باید طبق دستور العمل پیروی نماید.

جراحی بینی زنانه

مهم ترین اقدامات بعد از جراحی بینی

  •  مهم ترین اقدام در جهت مراقبت های بعد از جراحی بینی، استراحت کافی است که در این شرایط بهتر است دو بالش در زیر سر قرار گیرد؛ این امر به دلیل بالا قرار گرفتن سر نسبت به بدن، از بروز خونریزی جلوگیری می کند.
  • از اعمال ضربه و فشار به محدوده جراحی شده اکیدا جلوگیری شود. چرا که این مسئله موجب تغییر شکل بینی خواهد شد.
  • برای کاستن از آثار التهاب و کبودی می توان از کمپرس یخ کمک گرفت. دقت داشته باشید که این کمپرس فشاری به بینی وارد نیاورد و بهتر است وزن آن روی گونه ها باشد .
  • تغذیه مناسب در دوره پس از جراحی بینی برای بهبود زخم و رفع آثار کبودی و ورم ها بسیار اثربخش و کمک کننده خواهد بود.
  • مصرف مایعات موجب بهبودی زودتر شده و صرف آبمیوه های طبیعی تاثیر پررنگ تری در الیتام جراحات دارد. می توان برای خوردن مایعات از نی استفاده کرد.
  • داروها و قطره های تجویزی پزشک را تهیه کرده و در فواصل زمانی مناسب طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • در موعد مشخص برای برداشتن گچ یا پانسمان به مطب پزشک جراح بینی مراجعه کنید. همچنین خارج کردن تامپون ها و کشیدن بخیه ها نیز زمان خاص خود را می طلبد.
  • از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن یا گاز زدن دارند  تا زمانی که پزشک جراح بینی اجازه نداده است، خودداری کنید .مواد غذایی مثل ساندویچ و سیب سالم از این دسته اند. برای صرف مواد غذایی این چنینی، آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.
  • تا پیش از برداشتن گچ یا اسپلینت از سوی پزشک از استحمام خودداری کنید. و اگر نیاز به حمام داشتید، مانع از خیس شدن صورت خود شوید چرا که خیس شدن و جابه جایی گچ موجب تغییر حالت بینی می شود.
  • تا زمانی که بینی به شکل دلخواه نرسیده باشد، بهتر است که از قرار گرفتن در اماکن پر جمعیت و شلوغ اجتناب شود. زیرا ممکن است که  در این مکان ها ضربه  ناگهانی و یا فشاری به بینی وارد شود.
  • بهتر است تا یک هفته فردی مراقب شما باشد، زیرا عوارض داروهای بیهوشی هنوز در بدن شما وجود دارد و سرگیجه های گاه و بی گاه به شما دست خواهد داد و تعادل خود را از دست  می دهید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های سخت در روز های ابتدایی بعداز عمل جراحی بپرهیزید.
  • به منظور تسکین پیدا کردن دردهای بینی بعداز جراحی بینی به تجویزات جراح بینی توجه کند و از مصرف داروهایی که خونریزی را بیشتر می نماید نیز بپرهیزید.
  • استفاده از عینک های طبی بعداز جراحی بلامانع است و فرد می تواند قسمت مرکزی فرم عینک خود را بااستفاده از چسب به پیشانی خود متصل کند تا فشار و سنگینی فرم بینی به پل بینی وارد نشود.
  • استعمال دخانیات، از جمله سیگار اختلالات و عوارض بینی را افزایش می دهد و جوش خوردن بینی و ترمیم زخم های آن را به تعویق می اندازد.

عمل-بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • غذای مورد استفاده بعد از جراحی بینی بهتر است که غذای نرمی باشد و خیلی نیاز به جویدن طولانی مدت نداشته باشد.
  • داروهای تجویزی منظم و راس ساعت استفاده شود.
  • استحمام و دوش گرفتن به صورتی باشد که پانسمان روی بینی خیس نشود.
  • مسواک زدن هیچ گونه ایرادی ندارد. اما بهتر است که از یک مسواک نرم برای این منظور استفاده شود تا هیچ گونه فشاری به بینی وارد نشود.
  • دو هفته بعد از عمل برای برداشتن بخیه به جراح بینی مراجعه شود.

 

تغذیه-بعد-از-جراحی-زیبایی-بینی

 

برخی از نکات در مورد رژیم غذایی بعد از جراحی بینی شامل:

جراح از متقاضی می خواهد که بلافاصله بعد از جراحی زیبایی بینی رژیم غذایی را با آب میوه و مایعات سرد آغاز نماید زیرا که آب میوه های طبیعی باعث عدم ایجاد اسکار و آکنه در سطح بینی می شود در حالی که اغلب افراد به اشتباه از آب میوه های پاکتی و کمپوت استفاده می کنند که نتیجه ای آن ایجاد جوش بر سطح بینی خواهد شد. بهتر است هنگام نوشیدن مایعات از نی به جای لیوان استفاده شود تا هیچ گونه برخوردی با بینی ایجاد نشود.

جراح از متقاضی می خواهد که در 24 ساعت اولیه از سیب زمینی آبپز و غذاهای مایعی استفاده نماید تا یبوست در فرد رخ ندهد و مزاج به راحتی کار کند. البته باید بگوییم که در مصرف مواد غذایی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و بهتر آن است که از غذاهای داغ و گرم اجتناب شود و غذاهایی که حاوی پروتئین و ویتامین می باشد را بیشتر مصرف نماید.

جراح همچنین از بیمار می خواهد که تا یک هفته از غذاهای حاوی ادویه جات، تند، فلفلی و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، نیز اجتناب کند.

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل

فرد باید در ابتدا چربی پوست را با مقداری پنبه و الکل تمیزکند. البته شاید شستشو با کف هم همین اثر را داشته باشد، اما بعد از شستن باید آن را تمیز و کاملا خشک نماید.

ابتدا یک چسب کوچک در قسمت پایین بینی قرار داده می شود و سپس دو چسب به صورت موازی پشت بینی در دو طرف زده خواهد شد. سپس انتهای این دو چسب را به صورت متقارن به هم نزدیک کرده و به هم می چسبانند. در آخر اضافه این چسب را قیچی می خواهند کرد.

سپس یک لایه دیگر چسب در قسمت زیر بینی چسبانده می شود که دو طرف آن در دو پهلوی بینی قرار گیرد و البته این چسب به صورت هرمی و به سمت پایین در پهلو چسبیده خواهد شد. پس از آن از قسمت نوک بینی شروع به چسب زدن به صورت افقی می کنند به طوری که هر چسب حدود 50% روی چسب قبلی قرار بگیرد . در نتیجه در هر قسمت بینی دو لایه چسب قرار داده می شود. سعی می شود که لبه های چسب به صورت یکنواخت بالا برود تا زیباتر نمایان شود.

شستشو و رعایت موارد بهداشتی بعد از جراحی بینی

  • بهداشت داخل حفره ای بینی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  • فرد باید با استفاده از سرم های شستشو و فیزیولوژیک، بینی خود را بشوید و بهداشت بینی خود را رعایت کند تا بینی دچار عفونت و عوارض حاد ناشی از آن نشود.
  • درصورت بروز سینوزیت و یا عفونت های موضعی و ترشحات بد بو باید سریعا به پزشک معالج مراجعه شود و عوارض ایجاد شده رفع گردد.
  • عفونت های موضعی می توانند غضروفی که دچار التهاب و تورم شده را تخریب کند و از بین ببرد.
  • استخوان های بینی نیز مانند استخوان های دیگر نقاط از بدن حدود 6 ماه زمان لازم دارند تا جوش بخورند و فرم و شکل اصلی خود را بدست بیاورند.
  • مسواک زدن بلامانع است درصورتی که احتیاط شود و از ایجاد فشار و حرکت دادن زیادی لب بالا جلوگیری به عمل آید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

بعد از عمل بهتر است نحوه خوابیدن بعد ازعمل جراحی بینی به گونه ی صورت گیرد که فرد باید به حالت نیمه نشسته باشد و به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کند.

استفاده از کمپرس سرد بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از عمل بینی از 48 تا 72 ساعت فرد باید از کمپرس سرد، روی گونه ها و اطراف بینی خود به صورت پیاپی استفاده کند تا اثرات ورم و کبودی عمل جراحی را به حد چشم گیری کاهش دهد.

بی تحرکی و ساکن ماندن بعداز عمل جراحی تورم حاصل از عمل را بیشتر می کند، بنابراین توصیه می شود فرد بعداز عمل بینی فقط در صورت لزوم و معمول دراز بکشد. می بایست از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های سخت در روز های ابتدایی بعداز عمل جراحی بپرهیزید.

قبل از باز کردن پانسمان بینی و خارج کردن تامپون های آن توسط جراح بینی مربوطه پرس و جو نماید در ضمن فرد  باید مراقب باشد تا پانسمان بینی اش خیس نشود و در هنگام استحمام قبل از برداشتن پانسمان با استفاده از دوش دستی از گردن به پایین خود را بشوید. به منظور تسکین پیدا کردن دردهای بینی بعداز جراحی بینی به تجویزات جراح بینی توجه کند و از مصرف داروهایی که خونریزی را بیشتر می نماید نیز بپرهیزید. در صورت خونریزی بینی بعداز جراحی به منظور رعایت بهداشت تنها گاز پانسمان پایین بینی را که به منظور جذب بهتر این خونریزی ها تعبیه شده را عوض کند و پانسمان روی بینی را دستکاری ننماید.

شستشو و رعایت موارد بهداشتی بعد از جراحی بینی

  • بهداشت داخل حفره ای بینی از اهمیت بسزایی برخوردار است. فرد باید با استفاده از سرم های شستشو و فیزیولوژیک، بینی خود را بشوید و بهداشت بینی خود را رعایت کند تا بینی دچار عفونت و عوارض حاد ناشی از آن نشود.
  • درصورت بروز سینوزیت و یا عفونت های موضعی و ترشحات بد بو باید سریعا به پزشک معالج مراجعه شود و عوارض ایجاد شده رفع گردد. عفونت های موضعی می توانند غضروفی که دچار التهاب و تورم شده را تخریب کند و از بین ببرد.
  • استخوان های بینی نیز مانند استخوان های دیگر نقاط از بدن حدود 6 ماه زمان لازم دارند تا جوش بخورند و فرم و شکل اصلی خود را بدست بیاورند.
  • ضربه های بینی یکی از مواردی است که فرد بیمار باید بعد از عمل بینی توجه ی ویژه ای به آن داشته باشد و همچنین نحوه ی عادت خواب بعد از عمل جراحی باید اصلاح شود.مخصوصا صدمات و ضربه هایی که زیر 6ماه به بینی وارد می شود می تواند سبب دفرمگی و عدم قرینه شدن بینی خواهد شد.
  • استفاده از عینک های طبی بعداز جراحی بلامانع است و فرد می تواند قسمت مرکزی فرم عینک خود را بااستفاده از چسب به پیشانی خود متصل کند تا فشار و سنگینی فرم بینی به پل بینی وارد نشود. استفاده از عینک های آفتابی بهتر است بعداز 1 الی 2 ماه بعداز عمل جراحی و با رعایت نکاتی هم چون سبک بودن عینک صورت گیرد.
  • استعمال دخانیات از جمله: سیگار اختلالات و عوارض بینی را افزایش می دهد و جوش خوردن بینی و ترمیم زخم های آن را به تعویق می اندازد. مدت زمان پیشنهادی برای استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی بعداز عمل جراحی بینی، معمولا 2ماه بعداز عمل درنظر گرفته می شود.
  • درهنگام عطسه و سرفه بهتر است حفره ی دهانی باز باشد تا فشار به بینی وارد نشود.
  • مسواک زدن بلامانع است درصورتی که احتیاط شود و از ایجاد فشار و حرکت دادن زیادی لب بالا جلوگیری به عمل آید.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *