دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانید
مدت زمان مطالعه ۴۲ دقیقه

هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانید

 

محتوا نمایش

راینولوژی بینی

راینولوژی بینی رشته تخصصی درباره جراحی و روش های درمانی مختص بینی می باشد.این رشته از پزشکی به جنبه زیبایی و درمانی بینی می پردازد .در این شاخه ،اصطلاح از عملکرد بینی برای درمان اختلالات بینی استفاده می شود.

 

عمل بینی

شاید برای شما این سوال ها پیش بیاید که آیا عمل بینی درد دارد؟ انواع عمل بینی کدام است؟ نتیجه عمل بینی در همه ی جراحی ها موفقیت آمیز می باشد؟ تورم و کبودی بعد از عمل چه زمان برطرف می شود؟

در این مقاله توضیحات جامع و مفصلی پیرامون عمل بینی آورده شده است که برای کسب اطلاعات لازم بهتر است این متن را تا انتها مطالعه نمایید.

یکی از عمل هایی که اخیر در بین افراد علی الخصوص جوانان مورد استقبال قرار گرفته شده است، جراحی زیبایی بینی یا عمل رینوپلاستی می باشد، که بیشتر افراد به این عمل دیدگاه مثبتی دارند.

برای این که جراحی زیبایی بینی موفقیت آمیز باشد، باید به یک جراح بینی حاذق و باتجربه مراجعه شود تا علاوه بر نتایج مطلوب دوران نقاهت کوتاه مدتی نیز برای متقاضی به همراه داشته باشد. عمل بینی هیچ گونه درد و ناراحتی ندارد و ممکن است فقط تامپون یا اسپیلینت داخل بینی آزار دهنده باشد.

عمل-بینی-زنانه

 

آناتومی یا ساختار بینی

بینی، یک عضو میانی و اصلی صورت می باشد و نقش بسیار مهمی را در ظاهر و ایجاد هماهنگی و تقارن بین اجزای صورت ایفا می کند. بهتر است قبل از هر چیزی به شرح کلی از آناتومی بینی بپردازیم. به طور کلی بینی از استخوان، غضروف، تیغه میانی بینی که حفرات بینی را به قسمت تقسیم می کند و پوست روی بینی تشکیل شده است. حال اگر تیغه وسط بینی به هر دلیلی دچار انحراف باشد، عمل سپتوپلاستی روی بینی انجام می شود.

پوشش مخاطی که داخل بینی قرار دارد وظیفه گرم و مرطوب کردن حفره داخلی بینی را دارند. در داخل بینی شاخک هایی نیز وجود دارد که وظیفه بسیار مهمی را در تنفس بر عهده دارند. در جراحی بینی علاوه بر توجه به ظاهر، مساله تنفس، فیزیولوژی و سلامت بینی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. یعنی اگر بیماری قبل از عمل جراحی زیبایی بینی تنفس سالمی دارد، تنفس سالم باقی بماند و اگر مشکلی دارد بعد از جراحی بهبود پیدا کند.

یکی از مهم ترین وظیفه ی بینی همان گونه که می دانید، تنفس کردن است و این مساله امری است که بسیار برای ما مهم و حساس می باشد و بینی فقط یک مجرا برای عبور تنفس نیست، بلکه بینی هوای استنشاقی را تمیز و مرطوب می کند به همین دلیل یک جراح خوب جراحی است که علاوه به تعادل سازی زیبایی باعث برقراری حفظ تعادل و عملکرد بینی شود یعنی قبل از زیبایی بینی به فکر عملکرد بینی و سلامت بینی باشد و هدف بعدی اش زیباسازی بینی باشد که بتواند با توجه به علم و تجربه پزشکی با هنر آمیخته کند و در جراحی زیبایی بینی به کار گیرد. خوشبختانه با پیشرفت علم و تحول شگفت انگیز در علم پزشکی جراحان به علم رینوپلاستی تقویتی روی آورده اند یعنی علاوه بر کوچک کردن و زیبا کردن بینی باعث تقویت بینی و زیبایی بینی می شوند بدون این که آسیبی به بینی وارد شود.

عمل-بینی

 

عملکرد بینی

بینی در صورت از دو جنبه زیبایی و فیزویولوژی قابل بررسی می باشد. از دیدگاه زیباشناسی بینی در وسط صورت قرار گرفته و در زیبایی چهره فرد نقش اساسی را برعهده دارد. از لحاظ فیزیولوژی بینی مسئولیت ایجاد مجرای هوایی، حس بویایی، کنترل دما، کنترل رطوبت، تصفیه ذرات غبار موجود در بینی، تکلم فرد برعهده دارد. که در جراحی بینی، مشکلات مربوط به تنفس رفع می شود.

عدم درمان اختلالات عملکردی بینی چه نتیجه ای دارد؟

مهم ترین نقش بینی ایجاد راه هوایی به بدن می باشد که در صورت اختلال در این نقش مشکلات عدیده ای برای فرد ایجاد می کند از جمله:

  1. احساس کرختی، خستگی، بی خوابی، بی حوصلگی و عصبی بودن
  2. ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن
  3. خشک شدن مسیرهای تنفسی
  4. سردرد
  5. احساس سنگین شدن در ناحیه سر و صورت
  6. مشکل در حس بویایی
  7. خروپف کردن
  8. حس سرماخوردگی مداوم

 

علل جراحی بینی

جراحی بینی به علت های بسیاری انجام می شود ولی می توان گفت به دو علت عمده این جراحی انجام می شود:

درمان اختلالات عملکردی بینی

هدف از جراحی بینی در برخی موارد درمان اختلالات مربوط به بینی می باشد. این اختلالات بیشتر مربوط به درمان انحراف تیغه بینی می باشد. پولیپ و تورم بینی از جمله جراحی های مشکلی است که از طریق تکنیک های اندوسکوپیک انجام می شود.

زیبایی بینی

شایع ترین جراحی مربوط به بینی، با هدف زیبایی انجام می شود که جراحی راینوپلاستی یا جراحی پلاستیک ببینی نامیده می شود.

 

 

سلامت روانی فرد در جراحی بینی

اشخاصی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند باید از سلامت روانی برخوردار باشند. این جراحی برای زیبایی است که اعتماد به نفس افراد را بالا می برد .در صورتی که فرد دچار وسواس فکری باشد در هر صورت از نتیجه عمل رضایت نخواهد شد و حال روانی فرد بدتر از قبل خواهد شد. در اینگونه موارد حتما با پزشک متخصص مشورت نموده و درباره توقعات خود صحبت کند.

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست؟

رینو به معنای بینی و پلاستی منظور شکل دادن و اصلاح کردن است. پس در واقع رینوپلاستی به جراحی گفته می شود که بد شکلی ها و بد فرمی های بینی را برطرف می کند. از جمله ایرادات بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگی بینی
  • درمان پولیپ بینی
  • انحراف ظاهر بینی
  • عدم تقارن بینی
  • عدم تناسب بینی
  • مشکلات انسدادی بینی
  • ناهنجاری های مادرزادی یا ناشی از جراحی یا حادثه

شاید در خانم ها هدف اصلی از جراحی بینی کوچک کردن بینی باشد، اما در مردان و به خصوص در افرادی که بینی های گوشتی دارند مهم ترین عامل تناسب بینی در صورت با دیگر اجزای صورت می باشد و ممکن است در این جراحی برخی قسمت ها تغییر کند و برخی کوچک شود و یا این که برخی از غضروف ها تقویت شوند. هر چند که مراجعه کنندگان درخواست های متفاوتی دارند، مانند جراحی بینی فانتزی و یا بالعکس جراحی بینی طبیعی که در حد حفظ فرم طبیعی و تنفس قابل قبول است که بینی غیر عملی به نظر بیاید و خوشبختانه دیگر مدل بینی هایی که از همه طرف بریده و ناقص می باشند و به شکل افراطی کوچک شده اند به شدت در حال کاهش هستند.

 

انواع جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی استخوانی

از نشانه های بینی های استخوانی برآمدگی و قوز روی پل بینی است که می تواند باعث ایجاد اشکال در تناسب ایده آل صورت فرد شود و تاثیر نامطلوب بر عکس های شخص و به ویژه عکس هایی داشته باشد که از پهلو گرفته می شوند. پس برآمدگی روی بینی می تواند باعث کاهش هارمونی اجزای صورت شود. درحین جراحی بینی استخوانی، برآمدگی که بر روی بینی وجود دارد کاهش پیدا می کند و به شکل هم زمان عرض بینی، طول آن و دیگر ایرادات مربوط به تناسب بینی بازسازی می شوند تا به این ترتیب بتوان به ظاهر بهینه و متناسب برای بینی فرد بیمار دست پیدا کرد.

برخی از بیماران سوال می پرسند که آیا بعد از عمل امکان بازگشت بینی به حالت اولیه وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که برگشت دوباره برآمدگی روی بینی غیر معمول است. بهتر است مراقبت های بعد از عمل بینی و همچنین اقدامات در طول دوره درمان بعد از جراحی بینی استخوانی به درستی انجام بگیرد.

جراحی بینی گوشتی

در بینی های گوشتی پوست ضخیم و حجم زیاد چربی دیده می شود که معمولا نوک بینی پهن و گرد می باشد و فرم خاصی ندارد. برای این که جراح بینی بخواهد این گونه بینی ها را عمل کند در ابتدا مدل مورد انتظار هدف قرار می گیرد و در صورتی که به تنفس فرد مشکلی را وارد نکند جراحی انجام می گیرد چون جراح از پوست بینی می کاهد. باید پایه قوی برای باقی نگه داشتن بافت بینی وجود داشته باشد که معمولا غضروف ها با گرافت ها و پروتزهای بینی تقویت می شود.

جراحی بینی نیمه استخوانی-نیمه گوشتی

در این نوع بینی  شاهد هستیم که افراد ویژگی هایی از هر دو نوع بینی دارند و دقیقا نمی توان تشخیص داد که این بینی در کدام دسته بندی ( استخوانی یا گوشتی ) قرار می گیرد. به عنوان مثال، برخی از افراد بینی هایشان قوز دارد، اما با مشاهده و بررسی مشخص می شود که این بینی ها دارای چربی و پوست ضخیمی می باشند. تشخیص این مورد بر اساس دانش و تجربیات جراح بینی صورت می گیرد. بینی های نامتقارن نیز ممکن است استخوانی یا گوشتی باشند.

جراحی زیبایی بینی چگونه انجام می شود؟

برای شروع، پزشک برش های کوچک و غیر قابل توجهی را انجام می دهند. سپس پوست را از بینی برداشته و چارچوب حمایت از استخوان و غضروف را نشان می دهد. با توجه به نیازها و انتظارات شما، پزشک استخوان و غضروفی را ایجاد خواهد کرد تا بینی صورت گیرد که بیشتر شفاف و با چهره شما تعادل داشته باشد.
جراحی بینی معمولا از یک تا سه ساعت طول می کشد، اگر چه روش های پیچیده ممکن است طولانی تر باشد.
توجه: اگر تنفس شما مشکل دارد ممکن است نیاز به بازسازی دیواره یا تغییر شکل حفره بینی برای بهبود تنفس پس از جراحی رینوپلاستی پیدا نمایید.

مهم نیست که جایی که انتخاب می کنید جراحی خود را انجام دهید، همیشه یک جراح در تماس است که به نگرانی هایتان پاسخ دهد. علاوه بر این، یک متخصص بیهوشی گواهی هیئت مدیره بیهوشی محلی یا عمومی شما را در طول کل عملیات با شما حفظ خواهد کرد و در آنجا بیدار خواهید شد.

 

بهترین کاندیداهای جراحی زیبایی بینی

  • بهترین کاندیدا برای رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی از لحاظ جسمی سالم، روان شناختی پایدار و واقع بینانه در اهداف و انتظارات خود هستند.
  • نامزدهای ایده آل نیز غیر سیگاری هستند بدون شرایط بهداشتی در معرض خطر که ممکن است جراحی خطرناک تر از حد طبیعی باشد. سیگاری ها باید حداقل دو هفته قبل و بعد از عمل ترک کنند، زیرا سیگار کشیدن ممنوع است.
  • روش رینوپلاستی می تواند تاثیر مثبتی بر عزت نفس شما داشته باشد. احساس در مورد ظاهر شما بهتر می تواند احساس شما را نسبت به خودتان بهتر کند.

توجه داشته باشید که:

بیماران ممکن است احساس کنند که بینی خود را به سمت یک طرف یا این که ظاهر بینی خود متفاوت است، زمانی که از سمت راست و چپ دیده می شود.
دیگر ناهنجاری های رایج که ممکن است همراه با بینی کشیده باشد نوک بینی بزرگ یا ضعیف بینی و عدم تقارن اندازه یا شکل بینی باشد. بسیاری از بیماران ما برای رینوپلاستی آرایشی نیز از طریق بینی خود دچار مشکل می شوند.

مشاوره پیش از جراحی بینی

بیشتر بیماران دوست ندارند عیوب بینی شان و نیز صورتشان به خصوص در نزد همراهان شان به آن ها گفته شود. این در حالی است که تنها خود بیماران می توانند چهره واقعی و ایرادات بینی و صورت خود را مطرح کنند. پیشنهاد می شود افرادی که در روز اول و با هدف مشاوره به مطب مراجعه می کنند بدون آرایش باشند تا چهره آن ها واضح مشخص باشد تا جراح بینی بتواند صورت را با دقت بررسی کند و مشکلات پوستی ، چانه و حالت اسکلتی صورت ، فرم گونه ها و چشم ها مشخص شود.

آزمایشات مهم قبل از جراحی بینی

  • آزمایش خون
  • آزمایش انعقاد خون
  • آزمایش ادرار
  • تست شمارش سلول های خونی
  • آزمایش بارداری
  • معاینه ی روانی
  • تست فشار خون
  • تست قند خون
  • عکس برداری از قفسه سینه
  • الکتروکاردیوگرافی (به منظور اطلاع از سلامت قلب و عروق)

شایان ذکر است که ممکن است برخی از این آزمایشات برای شما تجویز نگردد. اما اگر جراح بینی تمام این آزمایشات را از شما بخواهد باید انجام داده و در جلسه مشاوره پزشکی بررسی شود. بهتر است که آزمایشات را حداقل سه هفته قبل از جراحی انجام داده باشید.

یکی از آزمایشاتی که اخیرا در همه نوع جراحی ها از فرد گرفته می شود، آزمایش ایدز می باشد که در اغلب مواقع چون فرد در دوره ی پنجره به سر می برد و از بیماریش اطلاع ندارد با دادن این آزمایش می تواند فورا اقدامات لازم را جهت جلوگیری از انتشار سلول های بیمار در بدن انجام دهد. دادن این آزمایش به سود خود فرد است.

اقدامات قبل از جراحی بینی

بیهوشی عمومی برای شما در این جراحی انجام می شود و در حین عمل شما متوجه هیچ یک از اقدامات جراح نخواهید شد. پس قبل از عمل باید ناشتا باشید زیرا در صورت خوردن مواد غذایی امکان برگشت محتویات معده به داخل گلو و دهان جود دارد . همچنین برخی از اقدامات کلی مانند مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون و مصرف دخانیات از یک ماه پیش از جراحی بهتر است رعایت شود.

نتیجه جراحی بینی

بهترین ارزیابی از جراحی بینی را می توان بعد از گذشت یک سال از عمل متوجه شد. پس بهتر است که از قضاوت عجولانه خودداری کنید. بسیاری از بیماران از اطرافیان خود در رابطه با چهره خود سوال می پرسند و با نظرات متفاوتی رو به رو می شوند که بیشتر آن ها غیر کارشناسانه و غیر منطقی هستند و مبنی بر سلیقه فردی می باشد و در اکثر موارد باعث رنجش خاطر بیماران می گردند و این جور نظرخواهی ها توصیه نمی شود.

بهترین داور خود شما هستید که وضعیت قبلی بینی تان را می دانید و می توانید تغییرات را متوجه شوید. برخی از بیماران با وجود این که بر روی بینیشان ورم از بین نرفته است به دنبال جراحی دیگر برای عمل بینی ثانویه یا عمل ترمیمی هستند که تنها به ضرر خود بیمار خواهد بود و می تواند عوارض متعددی را به دنبال داشته باشد.

 

یکی از جراحی های مورد استقبال اغلب افراد جراحی زیبایی بینی یا عمل رینوپلاستی است که امروزه هر فردی به این عمل تمایل نشان می دهد.

از جمله ابهاماتی که برای متقاضی این عمل پیش می آید در این است که چه اقداماتی پیش از عمل بینی و چه اقداماتی بعد از عمل بینی باید رعایت شود تا بهترین نتایج را برای بیمار به همراه بیاورد.

برخی نکات قبل از جراحی بینی عبارتند از:

  • انجام عکس سه بعدی و طراحی شکل نهایی بینی قبل از عمل
  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی دو هفته قبل از عمل
  • عدم مصرف برخی از داروها از جمله: داروهایی که باعث رقیق شدن خون بعد از جراحی می شود مانند: آسپیرین و پروفن
  • برقراری جلسات مشاوره قبل از عمل تا بیمار با دیدی واقع بینانه و آگاه این عمل را انجام دهد.
  • گرفتن سی تی اسکن یا اشعه در بیماران دارای پولیپ بینی یا سینوزیت الزامی است.
  • اگر متقاضی این جراحی از سن بالایی برخوردار باشد، جراح بینی از او می خواد که نوار قلب بگیرد تا از سلامت قلب بیمار مطلع شود.
  • بهتر است قبل از عمل در نماهای مختلف از بینی فرد عکس برداری شود تا اختلاف قبل و بعد از عمل را متوجه شود.
  • گرفتن عکس قبل از جراحی باعث می شود که متقاضی بهتر ایرادات ظاهری بینی را متوجه شود.
  • مشاوره شما شامل یک معاینه فیزیکی است.
  • از شما خواسته می شود که نگاه ایده آل خود را درباره ی جراحی زیبایی بینی شرح دهید.
  • بهتر است تصویری از چهره ای که دوست دارید و از نوع جراحی زیبایی بینی آن راضی هستید به پزشک نشان دهید .
  • دستورالعمل های مربوط به خوردن، نوشیدن و مصرف برخی ویتامین ها و داروها، به شما ارائه خواهد شد که بهتر است طبق آن مصرف کنید .
  • به منظور دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می شود افراد سیگاری یک ماه قبل از عمل جراحی سیگار کشیدن را متوقف کنند.
  • همچنین از شما می خواهند که برخی از داروهای ضد درد مانند آسپیرین، داروهای ضد التهاب یا برخی مکمل های گیاهی استفاده نکنید، زیرا ممکن است خونریزی در طول عمل جراحی افزایش یابد.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

شما باید به گونه ایی از بینی خود مراقبت کنید که هیچ گونه فشار و ضربه ایی به آن وارد نشود. بعد از برداشتن گچ روی بینی شما باید تمام مواردی که جراح به شما گفته است را رعایت کنید تا دوره بهبودی و تورم بینی در مدت زمان کمتری به حداقل برسد.

  • یک دوست یا همراه بعد از جراحی زیبایی بینی نیاز است که به شما کمک کند و تا 24 ساعت از شما مراقبت کند .
  • بعد از جراحی امکان دارید شما احساس ناراحتی و درد داشته باشید .
  • استفاده از داروهای ضد درد برای کاهش درد جراحی
  • خونریزی بعد از جراحی تا هفته های اول طبیعی است .
  • شما باید مراقب باشید که چند هفته به بینی خود دست نزده باشید تا بافت ها بتوانند بهبود یابند.
  • تورم و کبودی در اطراف چشم شما پس از دو تا سه روز به اوج می رسد و می توانید با استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر از تورم و ورم بکاهید. توجه داشته باشید که تورم و کبودی زیاد بعد از رعایت نکات لازم در عرض یک یا دو هفته به طور کامل از بین می رود.

اقدامات پیش از عمل بینی

برخی نکات بعد از جراحی زیبایی بینی عبارتند از:

  • بهتر است که این عمل در اول روز صورت گیرد، اما انجام آن در ساعات بعدی نیز هیچ گونه عارضه ای ندارد.
  • بیمار باید قبل از عمل ناشتا باشد.
  • مراعات رژیم غذایی با مایعات سرد و غذاهای شل و آبکی بسیار مهم است.
  • بعد از گذراندن دوران نقاهت باید تمام علائم از بیمار برطرف شده باشد در غیر این صورت مراجعه به جراح بینی الزامی است.
  • استعمال از داروهای آنتی بیوتیک دار و شستشوی بینی با سرم نمکی و استعمال پمادهای ترمیمی بعد از عمل بینی بسیار مهم می باشد.
  • بعد از یک هفته بهتر است به جراح بینی مراجعه نماید و گچ بینی را بر دارد و بخیه های داخلی را بکشد.
  • نحوه ای زدن چسب به بینی را باید دقیق از جراح بینی خود بپرسد و در صورت نیاز به تعویض باید به جراح مراجعه کند.

کاهش ورم بعد ازجراحی بینی

امروزه برای این که بعد از جراحی زیبایی بینی بهترین نتایج عاید فرد شود باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را اعمال نماید از جمله دغدغه های فکری اغلب متقاضیان این عمل دانستن راههای کاهش تورم بعد از عمل بینی می باشد که ما در این مقاله سعی کرده ایم چند روش را ذکر کنیم تا در روند بهبودی سریع تر بعد از عمل کمک نماید.

برخی از نکات جهت کاهش تورم بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • در صورتی که بینی عمل شده باشد، باید بسیار احتیاط کرد که به آن صدمه یا آسیبی وارد نشود زیرا فشار باعث ایجاد تورم در بینی خواهد شد و بینی را کبود نشان می دهد.
  • بیش از اندازه نباید به بینی دست زد، زیرا دستکاری باعث تحریک غضروف ها شده و در نتیجه پوست بینی تحریک و جابجا می شود.
  • تورم و التهاب بعد از عمل بینی گوشتی بیشتر از جراحی بینی استخوانی است در نتیجه فرد باید صبور باشد.
  • باید بگوییم در بینی های کج و منحرف میزان التهاب و تورم بیشتر است و نباید این نوع بینی را بعد از عمل دستکاری نمود.

مراحل کاهش تورم در بینی عبارتند از:

ابتدا متذکر می شویم که در هفته اولیه بعد از جراحی زیبایی بینی درد و کبودی وجود دارد و حتی ممکن است که مقداری تب در فرد رخ دهد اما اگر این علائم بعد از دو هفته کاملا برطرف نشد و حادتر بروز کرد بدان معنا می باشد که فرد به عفونت های بعد از جراحی بینی مبتلا شده است و حتما باید به جراح بینی مراجعه نماید.

در این مرحله جراح بینی برای کاهش تورم و کبودی از گچ و یا اسپلینت بینی و همچنین تامپون بینی جهت کاهش تورم استفاده می کند.به منظور سفت شدن بافت های داخلی و کلاژن سازی در آن باید تا 6 ماه فرد از بینی به خوبی مراقبت نماید تا محل برش ضخیم وسفت شود. بهتر است تا آن زمان از چسب بینی مرتب استفاده نماید. توصیه جراح بر این است که غذاهای شور و نمکی کمتر استفاده کند تا از میزان کاهش تورم بکاهد.

رژیم غذایی پس از عمل بینی

یکی از جراحی های رایجی که از استقبال زیادی در بین افراد به خصوص جوانان برخوردار شده است، جراحی زیبایی بینی یا عمل رینوپلاستی می باشد که برای دریافت بهترین نتایج باید به یک جراح بینی حاذق و باتجربه مراجعه شود تا فرد از میزان رضایت مندی بالایی برخوردار شود.

برای این که جراحی بینی بهترین نتایج را برای متقاضی به همراه داشته باشد باید به تمام دستور العمل های گفته شده جراح بینی قبل و بعد از عمل بینی پیروی کند تا هم زودتر علائم برطرف شود و هم فرد سریع تر به امور روزمره ی زندگی خود بپردازد. یکی از نکاتی که در بهبود سریع تر علائم بعد از جراحی بینی بسیار کمک می کند تبعیت از یک رژیم غذایی مخصوص است که دکتر تجویز می کند.

برخی از نکات در مورد رژیم غذایی بعد از جراحی بینی شامل:

  • جراح از متقاضی می خواهد که بلافاصله بعد از جراحی زیبایی بینی رژیم غذایی را با آب میوه و مایعات سرد آغاز نماید زیرا که آب میوه های طبیعی باعث عدم ایجاد اسکار و آکنه در سطح بینی می شود در حالی که اغلب افراد به اشتباه از آب میوه های پاکتی و کمپوت استفاده می کنند که نتیجه ای آن ایجاد جوش بر سطح بینی خواهد شد.
  • بهتر است هنگام نوشیدن مایعات از نی به جای لیوان استفاده شود تا هیچ گونه برخوردی با بینی ایجاد نشود.
  • جراح از متقاضی می خواهد که در 24 ساعت اولیه از سیب زمینی آبپز و غذاهای مایعی استفاده نماید تا یبوست در فرد رخ ندهد و مزاج به راحتی کار کند. البته باید بگوییم که در مصرف مواد غذایی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و بهتر آن است که از غذاهای داغ و گرم اجتناب شود و غذاهایی که حاوی پروتئین و ویتامین می باشد را بیشتر مصرف نماید.
  • جراح همچنین از بیمار می خواهد که تا یک هفته از غذاهای حاوی ادویه جات ،تند ، فلفلی و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، نیز اجتناب کند.

 

جراحی زیبایی بینی استخوانی

 

فعالیت ورزشی بعد از جراحی بینی

امروزه یکی از جراحی های زیبایی را می توان به عمل بینی یا رینوپلاستی اشاره نمود که از استقبال طیف گسترده ای از مردم به خصوص جوانان برخوردار شده است و برای گرفتن نتایج مطلوب ایده آل باید به یک جراح بینی حاذق و باتجربه مراجعه کنند. اغلب دغدغه های فکری متقاضیان و علی الخصوص ورزشکاران در این می باشد که بعد از جراحی زیبایی بینی چه هنگام می توانند به فعالیت های ورزشی خود باز گردند و ورزش را از سر بگیرند؟ آیا جراحی بینی هیچ گونه ممانعتی بعد از آن برای ورزش مورد علاقه آنان نخواهد آورد؟

قبل و بعد از جراحی فانتزی

یکی از سوالات رایجی که در بین افراد پرسیده می شود این می باشد که تا چند وقت بعد از عمل بینی نمی توانند ورزش کنند که در این مقاله دکتر علی طاهری نیا جراح حاذق و باتجربه بینی بر این اشاره می کند که بهترین روش بعد از جراحی در این می باشد که تا 7 الی 10 روز بستری در خانه را داشته باشد و از مراقبت های تجویز شده پیروی شود، تا بیمار از نتایج رضایت بالایی برخودار شود.

  • بعد از یک هفته در صورتی که قرار گرفتن و ماندن در خانه باعث ایجاد ناراحتی برای بیمار می شود می تواند ورزش آرام و سبک که شامل پیاده وری می باشد را شروع نماید.
  • برای انجام ورزش بهتر است که زیاد عجله نشود و پیاده روی آهسته را در اوایل عمل انجام دهد و برای شنا کردن بهتر است تا یک ماه صبر شود و تحت هیچ شرایطی در آن زمان در سونای بخار قرار نگیرد.
  • بعد از دو ماه فرد می تواند ورزش های سبک و راحت که شامل رفتن بر روی تردمیل و حمل وزنه های سبک است را آغاز نماید اما همچنان گفته می شود که از انجام ورزش های سنگین و برداشتن اجسام سفت و سخت اجتناب شود.
  •  اگر متقاضی ورزش های سنگینی را انجام می دهد، بهتر است که تا 6 ماه اجتناب شود. از جمله این ورزش ها می توان به فوتبال، والیبال و بسکتبال اشاره نمود، زیرا ممکن است که توپ به صورت اصابت کند و به بینی ضربه ناگهانی وارد کند.
  • برخی از ورزش ها مانند تکواندو و کاراته و… هستند که با سر و صورت در ارتباط می باشند، برای شروع مجدد این ورزش بهتر است تا 1 سال خودداری شود تا ضربه ای ناگهانی به صورت وارد نشود، و شکل بینی تغییر نکند.
  • اگر رشته ورزشی فرد، تکواندو یا کاراته باشد باید تا یک سال از انجام آن خودداری کند. زیرا حرکاتی دارد که به صورت ضربه وارد می کند در نتیجه باعث ایجاد کبودی و ورم در عمل بینی خواهد شد.
  • برای شنا کردن بهتر است که حتما یک ماه از عمل گذشته باشد و سپس به استخر رو، اما بهتر است که در آنجا از انجام هر گونه حرکات سنگین از جمله شیرجه زدن خودداری شود.
  • بهتر است فرد تا زمان بهبودی بخیه های داخلی بینی از رفتن به سونا بخار و خشک اجتناب کند.

 

مسافرت پس از عمل بینی

امروزه جراحی بینی از استقبال زیادی برخوردار شده است، این جراحی می تواند شامل جراحی بینی گوشتی یا جراحی بینی استخوانی باشد.

باید متذکر شویم که در صورتی که به جراح بینی حاذق و باتجربه مراجعه شود هیچ گونه عوارض جانبی حادی بعد از عمل برای متقاضی به همراه نخواهد داشت. اغلب اوقات افراد قبل از جراحی بینی سوالات و ابهامات زیادی دارند که باید قبل از جراحی ، پزشک این سوالات را در ذهن آنان برطرف نماید و متقاضی با دیدی واقع بینانه و نه عجولانه تصمیم گیری نماید.

یکی از دغدغه های فکری متقاضیان این می باشد که چه نکاتی را باید بعد از عمل رعایت کنند تا زودتر به بهبودی برسند؟ اغلب جراحان توصیه های بعد از عمل تجویز می کنند که باید از آن تبعیت شود تا بیماران زودتر به امور روزمره زندگی برسند. از جمله نکاتی که بسیار پزشک تاکید می کند این می باشد که تا زمانی که تامپون در بینی است و گچ بر اطراف بینی قرار دارد باید از استحمام و انجام فعالیت های سنگین اجتناب شود. چنانچه ورزش می کنند بهتر است برای دوماه به تعویق بیاندازند.

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان از جراح بسیار می پرسند این می باشد که آیا پس از جراحی زیبایی بینی می توانند سوار هواپیما شوند، یا به تنهایی رانندگی کنند؟ اغلب اوقات پاسخ جراحان بینی بر این سوال این می باشد تا زمانی که مسافرت ضروری و اجباری نباشد، بهتر است که صورت نگیرد و در هفته نخست بعد از جراحی بینی از رانندگی کردن به تنهایی اجتناب شود ،زیرا با کوچک ترین شتاب یا ترمز ممکن است که به بینی ضربه یا آسیبی برسد که ورم و کبودی را برای متقاضی به همراه می آورد، در صورتی که متقاضی ساکن خارج از کشور باشد می تواند بعد از باز نمودن گچ بینی سوار هواپیما شود، اما تا قبل از آن باید صبور و شکیبا باشد. توصیه جراح این است تا حدالامکان استراحت کند و از لمس نمودن بینی اجتناب کند.

شایان ذکر است که گفته شود در صورت بروز هرگونه علائم غیر طبیعی بعد از عمل و بیشتر شدن آن حتما به جراح اطلاع داده و در صورت نیاز مراجعه شود.

 

اقدامات بعد از عمل بینی

اسپلینت بینی بهتر است یا تامپون؟

جراحی زیبایی بینی را باید نزد یک جراح بینی حاذقی انجام داد تا بهترین نتایج را برای متقاضی به همراه داشته باشد و از میزان رضایت مندی بالایی برخوردار باشد. ازجمله سوالاتی که اغلب متقاضیان از جراح بینی می پرسند در این است آیامی توان جراحی زیبایی بینی را بدون تامپون انجام داد؟ آیا استفاده از اسپلینت بینی بهتر است یا تامپون؟ مدت زمان هر کدام چقدر می باشد؟ سوالات زیادی برای متقاضیان پیش می آید که ما در این مقاله خواهان روشن نمودن این مطلب هستیم که استفاده از تامپون مناسب تر است یا اسپلینت؟

اگر متقاضی از پزشک خود بخواهد که از اسپلینت استفاده نماید، دیگر نیازی به استفاده از تامپون و فیتیله نیز پیدا نخواهد نمود. عدم رغبت افراد از تامپون به این علت است که بعد از جراحی، بینی را می بندند و راه نفس از دهان خواهد بود در صورتی که این عارضه در استفاده از اسپلینت ایجاد نخواهد شد و فرد ترس از خارج نمودن آن را نیز ندارد.

باید بگوییم که اسپلینت از جنس سیلیکونی می باشد و نرم و سبک است به طوری که فرد تنها با یک بار مراجعه می تواند از بخیه و پانسمان و اسپلینت رهایی یابد در حالی که تامپون نیاز به مراجعه های دیگری دارد. این سخن بدین معنا نمی باشد که تامپون دارای عارضه بوده و برای متقاضی درد ایجاد می کند برعکس تامپون در جهت روند بهبودی کمک بیشتری از اسپلینت خواهد کرد و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

 

مسافرت پس از عمل بینی

 

کاندیدای مناسب برای جراحی زیبایی بینی

  • افرادی که پل بینی و نوک بینی بسیار پهنی دارند.
  • افرادی که ناحیه تیغه بینی آن ها دچار انحراف است.
  • اشخاصی که به بیماری هایی خاصی از قبیل ایدز و هپاتیت مبتلا نیستند.
  • افرادی که انتظارات واقع بینانه ای از عمل جراحی خود دارند.
  • کسانی که دچار مشکلات تنفسی در ناحیه بینی می باشند.
  • افرادی که دارای مشکلات عمده در ناحیه بینی می باشند و عمل جراحی بینی برای آن ها ضروری است.
  • افرادی که قوز بینی دارند.
  • کسانی که به هر دلیلی از فرم و شکل بینی خود راضی نیستند و قصد صلاح آن را دارند.

 

ورزش بعد از جراحی بینی

 

آسم و جراحی بینی

یکی از بیماری های التهابی که در راههای هوایی تاثیر می گذارد، بیماری آسم می باشد که اگر در فردی پولیپوز (نوعی سندرم) نیز رخ دهد این عارضه تشدید پیدا می کند. برای برطرف نمودن پولیپوز بینی جراح از روش آندوسکوپی استفاده می کند که راههای تنفسی را باز کرده و در نتیجه بیمار بعد از برطرف کردن این عارضه می تواند که جراحی زیبایی بینی را اعمال نماید.

توصیه دکتر علی طاهری نیا بهترین جراح بینی گوشتی و استخوانی براین سخن است که در صورتی که آسم و تنگی نفس در بیماری وجود داشته باشد و این تنگی نفس هرچند که خفیف نیز باشد، باید ابتدا تحت کنترل باشد و با هماهنگی متخصص داخلی و اعمال برخی از آزمایش ها و تست های ریوی می تواند این عمل زیبایی را بدون ایجاد کوچک ترین خللی انجام دهد.

اسم و جراحی بینی

افرادی که دارای آسم می باشند تحت هیچ شرایطی نباید سیگار و مشروبات الکلی مصرف کنند، زیرا عفونت و سیستم تنفسی را بیش از سابق به خطر خواهد انداخت و باعث ایجاد خونریزی در بیمار خواهد شد.

با مراجعه نمودن به یک جراح بینی حاذق باید به اصلاح مشکلات تنفسی در ابتدا بپردازد و سپس به جراحی زیبایی بینی اقدام ورزد زیرا ممکن است که هنگام بیهوشی مشکلات تنفسی چند برابر شود و جراح نتواند آن را به خوبی کنترل نماید.

شایان ذکر است که گفته شود در جراحی زیبایی بینی باید فرد با رضایت کامل خود و بعد از شنیدن همه مشاوره های جراح اقدام به جراحی بینی نماید زیرا که باید انتظارات معقولانه رااز جراحی داشته باشند و از هیچ گونه مشکلات روحی و روانی رنج نبرند.

 

آزمایشات قبل از جراحی بینی

 

توصیه بهترین جراح بینی در تهران براین نکته است که قبل اجرای هر نوع عملی ابتدا به تمام نکات و مشاوره های قبل و بعد از جراحی توجه کنند تا با دیدی واضح و عاقلانه این عمل کم خطر را انجام دهند.

بهترین جراح بینی فردی است که بتواند بین راههای هوایی (حفظ عملکرد بینی) و زیبایی بینی بعد از عمل تعادل را برقرار کند، به گونه ی که ایجاد زیبایی باعث اختلال در راههای تنفسی و یا انسداد بینی نگردد.

 

 

انواع مدل های عمل جراحی بینی

یکی از مواردی که قبل از جراحی بینی بین شما و جراح مورد بررسی قرار می گیرد، مدلی که قرار است بینی شما عمل شود می باشد. این مدل ها عبارتند از :

مدل بینی طبیعی

در مدل بینی طبیعی، ویژگی های ظاهری بینی بسیار شبیه به ساختار طبیعی بینی افراد می باشد. در این مدل عمل، نوک بینی به سمت بالا کشیده نمی شود و پل بینی بسیار صاف می باشد. در نتیجه با مشاهده ظاهر بینی، اکثر افراد متوجه نخواهند شد که شما عمل بینی انجام داده اید. در این نوع جراحی بینی، اولویت با بهبود ظاهر بینی به صورتی است که با دیگر اجزای صورت تناسب داشته باشد و مشکلات عملکردی آن برطرف شود. به طور کلی در جراحی بینی طبیعی، تغییرات محدودی در روند جراحی بینی ایجاد خواهد شد.

مدل بینی فانتزی

در جراحی بینی فانتزی، تغییراتی که در ناحیه بینی افراد ایجاد می شود، گسترده می باشد. مثلا نوک بینی تا زاویه 100 الی 105 درجه از لب بالایی، فرم دهی می شود. به علت اینکه نوک بینی بالا کشیده می شود، انحنا و قوس پل بینی بسیار شدید می باشد. این نوع بینی، برای افرادی مناسب است که استخوان صورتشان از ظرافت زیادی برخوردار است و صورت کوچکی دارند. به بینی فانتزی، بینی عروسکی نیز گفته می شود زیرا فرم و ظاهر آن با ساختار بینی طبیعی بسیار متفاوت است.

مدل بینی نیمه فانتزی

در مدل بینی نیمه فانتزی، هم ویژگی های بینی فانتزی و هم بینی طبیعی در کنار یکدیگر قرار می گیرد. برای مثال، در این مدل بینی، پل بینی به اندازه بینی طبیعی صاف نمی باشد، اما با شدت بینی های نیمه فانتزی نیز به سمت بالا کشیده نخواهد شد. این مدل جراحی طرفداران خاص خورد را دارد.

 

انواع روش های جراحی بینی

جراحی بینی به روش باز

در این روش جراح دید بهتری دارد. جراحی به روش باز در سال های اخیر رونق بیشتری پیدا کرده است. در این روش سعی بر این است که ساختار و عملکرد بینی حفظ شود و این مساله نیازمند این است که گرفت های مختلفی داخل بینی بیمار به کار برود.

برای انجام جراحی به روش باز معمولا دو برش کوچک در ناحیه کولوکلا در دو سوراخ بینی ایجاد می شود سپس پوست بینی از روی غضروف جدا شده و به سمت بالا کشیده می شود. با این کار تمام آنچه که در بینی وجود دارد قابل مشاهده توسط جراح می باشد. به این تکنیک رینوپلاستی گفته می شود. به طور کلی در روش جراحی باز دست جراح برای بهبود تغییر شکل بینی و از بین بردن مشکلات تنفسی بیمار باز تر است. همچنین این جراحی درصد خطای پایین تری نیز دارد.

جراحی بینی به روش بسته

در جراحی بینی به روش بسته، برش های ایجاد شده فقط در داخل سوراخ های بینی ایجاد می شود سپس جراح یک سوراخ در زیر پوست و برآمدگی بینی ایجاد می کند. در روش جراحی بسته از آنجایی که جراح دسترسی زیادی به نواحی مختلف داخل بینی ندارد و معمولا در افرادی انجام می شود که مشکل تنفسی و یا پولیپ داخل بینی نداشته باشند و از فرم نوک بینی خود رضایت دارند. در روش جراحی بسته معمولا از بیهوشی موضعی استفاده می شود بنابراین بیمار تمام صداهای اطراف خود را حین جراحی می شوند بنابراین ممکن است فشار عصبی بیشتری را حین جراحی و بعد از آن متحمل شود.

با تمام این تفاسیر نمی توان به طور دقیق گفت کدام روش نسبت به روش دیگر ارجحیت دارد. در واقع این جراح است که تصمیم می گیرد از چه روشی برای جراحی بینی استفاده کند تا عوارض ناشی از جراحی بینی برای بیمار به حداقل برسد.

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر کلیک کنید.

جراحی بینی مردانه - قبل و بعد

عوارض عمل بینی را جدی بگیرید!

رعایت برخی نکات قبل و بعد از جراحی بینی موجب کاهش عوارض احتمالی جراحی می شود. با توجه به این مساله که هر جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد بنابراین جراحی بینی نیز از این قاعده مستنثی نمی باشد. در ادامه سعی داریم به شرح برخی از عوارض شایع پس از جراحی بینی بپردازیم.

  • یکی از شایع ترین عوارض جراحی بینی برداشتن بیش از حد غضروف بینی توسط جراح می باشد. کاهش غضروف های بینی می تواند موجب به وجود آمدن فرورفتگی پشت بینی شود و یا ممکن است درجاتی از قوز بینی باقی بماند. نکته دیگری که در جراحی بینی بسیار اهمیت دارد، انجام بازآرایی در نواحی که دارای کجی و انحراف می باشد. در بازآرایی بینی معمولا غضروف هایی که برداشته شده مجددا در بخش های دیگر بینی می توان استفاده کرد و سایر عناصر بینی را تقویت کرد.
  • اگر حین جراحی بینی به بافت های زیر جلدی بیمار آسیب وارد شود این بافت متورم می شود و این تورم و التهاب زیر جلدی منجر به ایجاد بدشکلی و غیر قرینگی بینی به خصوص در ناحیه نوک بینی می شود زیرا نوک بینی بخش بسیار حساس است و دقت و ظرافت بالایی را طی جراحی می طلبد.
  • یکی از عوارضی که در اعمال جراحی انحراف بینی متصور است این است که کیس به درستی برای جراحی انحراف بینی انتخاب نشده باشد و مشکلات تنفسی بیمار حتی پس از جراحی بینی پابرجا بماند. زیرا ممکن است مشکل اصلی این افراد فقط انحراف بینی نباشد و مشکلاتی مانند رینیت، آلرژی، نان آلرژی رینیت ( التهابات مخاطی غیر آلرژیک) داشته باشند.
  • مشکل دیگری که در اعمال جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی که به صورت بسته، وجود دارد سوراخ شدن تیغه وسط بینی می باشد که تا 5 درصد احتمال بروز آن وجود دارد و در آینده می تواند عوارضی مانند خونریزی، ترشحات و دلمه بستن مکرر بینی را داشته باشد.

جراحی زیبایی بینی

 

شتشوی بینی بعد از عمل جراحی بینی

یکی از اقداماتی که بیماران باید از روز دوم یا سوم بعد از عمل انجام دهند شستشوی بینی با سرم بعد از عمل می باشد. بدین منظور بهتر است از سرم های شستشویی که در داروخانه ها موجود است، استفاده شود.

شستشوی بینی با استفاده از یک سرنگ 5 یا 10 سی سی بدون سوزن انجام می شود، برای انجام این کار سرم به داخل سرنگ کشیده می شود و در حالت ایستاده سرم به داخل بینی پمپ می شود.

نکته مهمی که در شستشویی بینی باید توجه کرد این است که قرار نیست با فشار شدید این سرم را داخل بینی زده شود. هدف از شستشو بینی با سرم این است که خون ها و لخته هایی که داخل بینی خشک شده خیس می شود و به صورت خون آبه کم کم از بینی خارج شود. این کار باعث می شود که تنفس بیمار به مرور بهتر شود و بیمار بعد از دو هفته بتواند از بینی تنفس داشته باشد.

نحوه چسب زدن به بینی

چسب زدن بعد از جراحی بینی صورت اصولی و درست به بینی پس از جراحی بینی تا حدودی می تواند به کاهش تورم بینی کمک کند. توصیه می شود هر فرد 1 الی دو ماه پس از جراحی بینی به زدن چسب بینی ادامه دهد.

قبل از زدن چسب بینی بهتر است صورت با آب و صابون شسته شود و روی بینی با پنبه الکی تمیز شود. معمولا چسبی که برای بینی استفاده می شود چسبی است که ضد حساسیت باشد. این چسب در تمامی داروخانه ها موجود می باشد.

برای شروع چسب زدن ابتدا یک برشی از چسب حدود 10 الی 20 سانتی متری به شکل U به شکل طولی زیر بینی زده می شود. پس از آن یک قطعه چسب 5 سانتی متری برای پایین بینی انتخاب می شود.

برای روی بینی 4 قطعه چسب به طول 2 سانتی متر از قسمت بالایی بینی زده می شود و هر چه به سمت نوک بینی می رویم بهتر است چسب کمی بلندتر شود. اغلب همین تعداد چسب کفایت می کند اما برخی از افرادی که بینی های گوشتی و تورم بیشتری دارند بهتر است یک لایه دیگر از چسب روی لایه اول زده شود.

مهم ترین نکته ای که باید حین زدن چسب به آن دقت کرد این است که چسبی که در قسمت نوک بینی زده می شود روی سوراخ های بینی را نپوشاند تا در تنفس و شستشوی بینی اختلالی ایجاد نکند.

 
 

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

یکی از دغدغه های افراد  نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی می باشد. بنابراین توصیه می شود تا چند روز پس از جراحی به گونه ای بخوابید که سر بالاتر از تنه قرار بگیرد. بهترین حالت، خوابیدن به صورت طاق باز می باشد. اما اگر قصد خوابیدن به پهلو را دارید مراقب باشید بینی روی بالشت فشرده نشود. همچنین از خوابیدن روی شکم و قرار دادن بینی روی بالشت جدا خودداری کنید.

زمان بازگشت به محل کار بعد از عمل بینی

یکی از سوالاتی که معمولا بیماران بعد از جراحی بینی با پزشک خود مطرح می کنند زمان دقیق بازگشت به محل کار می باشد. در حقیقت، مشخص کردن زمان دقیق بازگشت به محل کار به نوع فعالیت شما بستگی دارد. انجام فعالیت های دفتری سه روز بعد از جراحی امکان پذیر است اما گچ روی بینی باید تا یک هفته روی بینی باقی بماند. اما اگر کار شما با انجام فعالیت های فیزیکی و سنگین همراه است بهتر است پس از یک هفته پس از جراحی بینی به محل کار خود باز گردید.

از دیگر مراقبت های جراحی بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کمپرس یخ از 24 تا 48 سات بعد از عمل در کاهش تورم در ناحیه صورت کمک بسیاری می کند. برای کاهش تورم و تسریع در روند بهبودی خوردن آناناس و یا قرص های آناهیل می تواند کمک کننده باشد.
  • تمیز کردن محل بخیه از روزهای ابتدایی با سرم و گوش پاک کن با ملایمت اما به طور مداوم مانعی ندارد.
  • تا حد امکان سر خود را بالا بگیرید.
  • از وارد کردن هر گونه ضربه و آسیب به بینی خودداری کنید.
  • مصرف مایعات فراوان توصیه می شود.
  • در رژیم غذایی خود از مواد غذایی نرم استفاده کنید.

برای مشاهده نمونه جراحی زیبایی بینی بیشتر به گالری تصاویر دکتر علی طاهری نیا مراجعه کنید.

عمل بینی

یکی از سوالاتی که بسیاری از متقاضیان این جراحی می پرسند و خواهان دانستن آن می باشند، در این است که تورم و کبودی بعد از عمل چه زمان کاملا برطرف می شود؟ پاسخ دکتر علی طاهری نیا بهترین جراح بینی در تهران براین مسئله این گونه است که اگر به تمام نکات و دستورالعمل هایی که بعد از عمل بینی به متقاضی گفته می شود، به درستی رعایت و اجرا شود، نه تنها زود برطرف خواهد شد بلکه ممکن است که اصلا کبودی بعد از جراحی زیبایی بینی صورت نگیرد. در نتیجه تورم و کبودی بسته به مراقبت های بیمار بعد از عمل دارد.

جراحی بینی در افراد سالمند

غضروف بینی و استخوان باعث فراهم شدن چارچوب حمایتی از بینی می کند. هر چقدر سن فرد افزایش پیدا نماید، اندام های شخص نیز شروع به تضعیف می نماید و این عارضه در بینی نیز ظاهر می شود و بینی را پهن و گوشتی جلوه می دهد. اگر افراد دارای بینی استخوانی باشند ممکن است که پلی برجسته روی بینی آنان (به حالت قوز) ظاهر شود.

تاکید می کنیم که ممکن است که این تغییرات از فردی به دیگری متفاوت رخ دهد. اگر در بینی فرد، غضروف سختی وجود داشته باشد، ممکن است که این تغییرات به خوبی خود را نشان ندهد. اما در افرادی که دارای غضروفی نرم هستند شکل بینی به صورت پتوز نمایان می شود، علی الخصوص در زنان یائسه ی که هورمون استروژن در آنان کاهش پیدا می کند نیز قابل ملموس تر خواهد بود.

در صورتی که این تغییرات باعث ایجاد ناراحتی و کاهش اعتماد بنفس در فرد می شود، مناسب ترین گزینه در این است که در مورد عمل بینی یا جراحی رینوپلاستی فکر کند.

بهترین جراح بینی در تهران با توجه به سلیقه فرد در عمل رینوپلاستی اقدام به تغییر یا کاهش غضروف جانبی پایینی با استفاده از پیوند برای صاف و بالا کشیدن بینی یا همچنین پیوند غضروف استفاده می کند. این اقدام کمک می کند که نوک بینی در طول زمان و با افزایش سن افتادگی نداشته باشد. جراحی رینوپلاستی در افراد مسن هیچ گونه عوارضی را ایجاد نمی کند و ممکن است که دوران نقاهت بعد از عمل آنان را کلافه کند.

افراد مسن و سالمند جراحی زیبایی بینی را به منظور افزایش اعتماد به نفس و برطرف نمودن نقص و مشکلات داخل بینی انجام می دهند و این پروسه برعکس جوانانی است که به جراح بینی مراجعه می کنند و مدل های متفاوت می دهند.

عوارض جراحی زیبایی بینی

  • بعد از جراحی زیبایی بینی امکان دارد فرد به تنگی نفس دچار شود .
  • عوارض بعد از عمل مانند عفونت و لخته شدن در خون نادر است.
  • در صورت ایجاد عفونت می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

هزینه عمل جراحی بینی

در برآورد هزینه عمل جراحی بینی عوامل مختلفی دخیل هستند، مانند تخصص و مهارت پزشک، میزان دشواری و پیچیدگی روند جراحی بینی، نوع بینی فرد، هزینه های مربوط به دستمزد پزشک و انواع آزمایشاتی که باید قبل از انجام جراحی بینی انجام دهید، متغیر است. بنابراین نمی توان هزینه ثابتی را برای همه افراد تعیین کرد. توصیه می شود بعد از معاینات اولیه توسط جراح بینی از او بخواهید که هزینه های حدودی را برای شما برآورد کند.

نتیجه گیری

اگر شما هم تصمیم به انجام جراحی زیبایی دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی با یک جراح بینی مشاوره های لازم را انجام دهید. همچنین یکی از موارد بسیار مهمی که در انتخاب جراح خود باید در نظر داشته باشید، اطمینان از سابقه و مهارت وی می باشد. توصیه می شود هیچ گاه برای انجام جراحی زیبایی بینی عجله نکنید تا بتوانید یک نتیجه بسیار خوب و ایده آلی را جراحی بگیرد. جراحی زیبایی بینی را افرادی که دارای مشکلات قلبی و عروقی، ریوی، تیروئیدی، تنفسی، دیابتی، خانم های باردار و شیرده و… نباید انجام دهند و بعد از برطرف نمودن و کنترل بیماری هایشان می توانند با مشورت پزشک،عمل را انجام دهند. نتیجه عمل بسته به خبرگی و تجربه جراح بینی دارد. در بیشتر موارد دیده شده است که جراحی بینی گوشتی بسیار زیباتر از جراحی بینی استخوانی شده است. در نتیجه این باور نادرست است که جراحی بینی گوشتی درصد موفقیت آن کمتر از جراحی بینی استخوانی است.

 

 
 

سوالات متداول جراحی زیبایی بینی

 

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *