دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » چه اقداماتی پیش از عمل بینی لازم است انجام شود؟
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

چه اقداماتی پیش از عمل بینی لازم است انجام شود؟

یکی از جراحی های مورد استقبال اغلب افراد جراحی زیبایی بینی یا عمل رینوپلاستی است که امروزه هر فردی به این عمل تمایل نشان می دهد. در این جراحی اولین قدم، انتخاب یک جراح متبحر و با تجربه توسط بیمار می باشد. پس از آنکه جراح به درستی انتخاب شد مشاوره جراح با بیمار متقاضی این عمل جراحی صورت می گیرد. در این مشاوره پس از پذیرش بیمار و پس از بررسی مشکلات تنفسی، بویایی و شکل ظاهری بینی از بیمار سوالاتی پرسیده می شود و شرح حال گذشته و عوارض و علائمی بیمار توسط پزشک جراح گرفته می شود. از جمله ابهاماتی که برای متقاضی این عمل پیش می آید در این است که چه اقداماتی پیش ازعمل بینی و چه اقداماتی بعد از عمل بینی باید رعایت شود تا بهترین نتایج را برای بیمار به همراه بیاورد. اقدامات لازم پیش از عمل بینی درست به اندازه خود جراحی زیبایی بینی و مراقبت های بعد از جراحی بینی دارای اهمیت بسیار بالایی است. متخصصان عرصه جراحی زیبایی توصیه می کنند که افراد متقاضی تحت مشاوره قرار گرفته و در صورت نیاز جراحی شوند. در غیر این صورت تحت فشارهای روحی و روانی و اجتماعی، آسیب خوهد دید. در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی در مورد اقدامات و نکات مهمی که قبل از عمل بینی مورد نیاز است، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه قصد دارید در این زمینه بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

اقدامات-قبل-جراحی-بینی

ارزیابی خواسته های بیماران در جراحی بینی

یکی دیگر از مسائلی که در مورد عمل بینی وجود دارد، یک سری خواسته هایی است که خود بیماران از پزشکان جراح دارند اما برای پزشکان جراح یک سری اصول و قواعدی وجود دارد که بر پایه آن عمل جراحی را انجام می دهند. بنابراین پزشکان جراح نباید تحت تاثیر خواسته های بیماران قرار گیرند. زیرا بیماران گاهی اوقات بیماران خواسته هایی دارند که ناشی از فرهنگ عمومی و یا شایعاتی است که بین مردم رایج شده است. پزشک باید با در نظر گرفتن خواسته های بیمار و تطبیق دادن آن با اصول علمی به جراحی بینی بپردازد. اصولا جراحی بینی باید بر اساس اصول مبتنی بر کتب علمی و تمام مسائلی که در آموزش رینوپلاستی گذارنده شده، انجام شود. اقدامات لازم پیش از عمل بینی توسط جراح به شما توضیح داده می شود.

مدت زمان عمل بینی

مدت زمان جراحی به شرایط بیمار بستگی دارد. میانگین هر عمل ممکن است دو ساعت به طول بیانجامد و جراحی ثانویه بینی ممکن است 4 ساعت و در برخی از مواد که جراحی های پیچیده تری است حتی ممکن است 6 ساعت زمان نیاز باشد.

ویدئوهای جراحی بینی دکتر علی طاهری نیا متخصص گوش و حلق و بینی را مشاهده کنید:


اقدامات لازم اقدامات لازم پیش از عمل بینی

  • گرفتن یک سری عکس هایی در مراکز فتوگرافی نیاز می باشد.
  • انجام یک سری آزمایشات خون قبل از جراحی برای مشخص شدن وضعیت جسمانی فرد مورد نیاز می باشد.
  • برای برخی از بیماران نیاز است تا سی تی اسکن از آنها انجام شود.
  • در روز تعیین شده برای جراحی بینی بیمار باید دقیقا همان ساعت در مرکز یا بیمارستانی که پزشک جراح مشخص کرده است برای پذیرش مراجعه می شود.
  • و در آخر باید این نکته را در نظر داشت که حدالامکان حداقل 6 ساعت قبل از انجام جراحی چیزی میل نشود.

نکات قبل از جراحی بینی

برخی نکات قبل از جراحی بینی عبارتند از:

  • انجام عکس سه بعدی و طراحی شکل نهایی بینی قبل از عمل
  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی دو هفته قبل از عمل
  • عدم مصرف برخی از داروها از جمله: داروهایی که باعث رقیق شدن خون بعد از جراحی می شود مانند: آسپرین و بروفن
  • برقراری جلسات مشاوره قبل از عمل تا بیمار با دیدی واقع بینانه و آگاه این عمل را انجام دهد.
  •  گرفتن سی تی اسکن یا اشعه در بیماران دارای پولیپ بینی یا سینوزیت الزامی است.
  • اگر متقاضی این جراحی از سن بالایی برخوردار باشد، جراح بینی از او می خواد که نوار قلب بگیرد تا از سلامت قلب بیمار مطلع شود.
  • بهتر است قبل از عمل در نماهای مختلف از بینی فرد عکسبرداری شود تا اختلاف قبل و بعد از عمل را متوجه شود.
  • گرفتن عکس قبل از جراحی باعث می شود که متقاضی بهتر ایرادات ظاهری بینی را متوجه شود.

جلسه مشاوره با پزشک

در جلسه ای که برای مشاوره اولیه نزد بهترین جراح بینی در تهران می روید، لازم است که حتما در مورد ایراداتی که در بینی خود احساس می کنید کاملا دقیق و واضح صحبت نمایید. انتظارات خود را از نتیجه جراحی بیان نموده و در صورتی که حساسیت یا بیماری خاصی دارید حتما به جراح بینی خود اطلاع دهید. سپس پزشک قدام به معاینه بینی شما می نماید. وضعیت تیغه بینی، شاخک‌ها، دریچه‌های داخلی و خارجی بینی و شرایط مخاط بینی به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد و پزشک نظر خود را اعلام می نماید.

در این مرحله ممکن است بیمار مشکلاتی داشته باشد که خودش نیز از آن بی اطلاع باشد. مانند کسانی که در داخل بینی خود پولیپ‌هایی منتشر دارند. این افراد انسداد بینی ناشی از پولیپ‌  را به حساب انحراف بینی یا آلرژی می گذارند. در این حالت ابتدا این مشکلات باید رفع شوند. سپس تناسب و هماهنگی بینی با سایر اجزای تشکیل دهنده صورت نیزمورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نحوه چسب زدن بعد از جراحی بینی را باید دقیق از جراح بینی خود بپرسید و در صورت نیاز به تعویض باید به جراح مراجعه نمایید.

تفاوت-هزینه-جراحی-بینی-گوشتی-واستخوانی
هزینه-جراحی-بینی-باز
بینی-نیمه-فانتزی

پرهیزهای دارویی و غذایی

از آنجایی که مصرف برخی مواد دارویی و غذایی بر روند عمول جراحی در بیهوشی و انعقاد خون تاثیرگذار است، رعایت نکات  مذکور بسیار مهم است.

 مصررف داروهایی مانند آسپیرین، روغن ماهی، ایبوپروفن، ایندومتاسین، جینسینگ، ناپروکسن، تالوین، ویتامین E، ویتامین C و ADVIL باید برای 2 هفته قبل از انجام عمل جراحی متوقف شود. در صورت نیاز به مسکن می توان استامینوفن مصرف نمود.

 در این مدت زمان، بهتر است مصرف مواد غذایی نظیر بادام، زرد آلو، گیلاس، خیار، انگور، پرتقال، هلو، آلو، انواع توت، آب انگور، کشمش، ادویه کاری، گوجه فرنگی و مشتقات آن و سرکه که دارای سالیسیلات هستند ، محدود شود.

ملاحظات قبل از عمل جراحی بینی

یک هفته قبل از عمل جراحی مصرف دخانیات را متوقف کنید. نیکوتین موجود در دخانیات در حین بیهوشی شما را با اختلالات تنفسی روبرو می کند. همچنینی در صورت مصرف هرگونه دارو، ویتامین، مکمل‌های گیاهی و ورزشی به پزشک خود اطلاع دهید. به مدت هشت ساعت قبل از عمل جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

 بهتر است که یک روز قبل از انجم عمل جراحی بینی استحمام کرده و موهای بینی و آقایان موهای صورت خود را خود را کوتاه کنید. خانم ها توجه داشته باشند که  دوره عادت ماهیانه آنها با نوبت عمل جراحی بینی شان تداخل نداشته باشد. همچنین آزمایشات جراحی بینی قبل از عمل تحت نظر پزشک باید انجام شود.

برخی نکات بعد از جراحی زیبایی بینی عبارتند از:

  • بهتر است که این عمل در اول روز صورت گیرد، اما انجام آن در ساعات بعدی نیز هیچ گونه عارضه ای ندارد.
  • بیمار باید قبل از عمل ناشتا باشد.
  • مراعات رژیم غذایی با مایعات سرد و غذاهای شل و آبکی بسیار مهم است.
  • بعد از گذراندن دوران نقاهت باید تمام علائم از بیمار برطرف شده باشد در غیر این صورت مراجعه به جراح بینی الزامی است.
  • استعمال از داروهای آنتی بیوتیک دار و شستشوی بینی با سرم نمکی و استعمال پمادهای ترمیمی بعد از عمل بینی بسیار مهم می باشد.
  • بعد از یک هفته بهتر است به جراح بینی مراجعه نماید و گچ بینی را بر دارد و بخیه های داخلی را بکشد.

 

اقدامات-لازم-قبل-عمل-بینی
مراقبت-قبل-عمل-بینی

انجام معاینات فیزیکی بینی

قدم بعدی معاینه ظاهر و داخل بینی می باشد. در معاینه ظاهر بینی یک سری ملاک ها و انداره گیری هایی وجود دارد به این صورت که بینی باید در تناسب با سایر اجزای صورت باشد. در مرحله بعدی معاینه، نوبت به معاینه داخل بینی می رسد. معاینه داخلی بینی شامل موقعیت قرار گیری تیغه بینی می باشد که :

  • آیا بینی انحراف دارد یا خیر ؟
  • بررسی شاخک های بینی می باشد که آیا بزرگ هستند یا کوچک؟ و آیا راه تنفسی را مسدوده کرده اند یا خیر؟
  • و همچنین توده ها و پولیپ هایی که در اثر بیماری آلرژی یا نئوپلاسما یا بدخیمی ها داخل بینی وجود داشته باشد..

مورد بررسی قرار می گیرد. معاینه داخل بینی بسیار مورد اهمیت می باشد زیرا عمل جراحی داخل بینی یا انحراف یا اصلاح انحراف تیغه بینی همزمان با عمل زیبایی صورت می گیرد.

سی تی اسکن بینی

قدم بعدی معاینه بینی درخواست و کمک گرفتن از پاراکلینیک می باشد. در این مرحله، سی تی اسکن تشخیصی از بیمار درخواست می شود. این سی تی اسکن سینوس ها و اجزای داخل بینی را بررسی می کند و مشکلاتی که در شرح حال گرفتن و یا در معاینه احتمالا از نظر پزشک پنهان مانده در سی تی اسکن قابل مشاهده است و پزشک می توان روی آن تاکید کند و برای بیمار هم توضیح داده شود که این مسائل نیز در طی عمل جراحی باید برای ایشان برطرف شود.

شرایط قبل از جراحی بینی

قبل از انجام جراحی زیبایی بینی بهتر است درک خوبی از جراحی داشته باشید و انتظارات شما واقع بینانه بوده ودارای  بالاترین درجه از سلامتی باشید  به این ترتیب به توصیه های جراح کاملاً گوش کرده و آزمایشات سلامتی به طور دقیق انجام شود چراکه امکان دارد خود به وضعیت سلامتی به طور کامل آگاه نباشید و در صورتی که وضعیت سلامتی  وخیم باشد ،جراحی بینی صورت نخواهد گرفت. از جمله شرایط و اقدامات لازم پیش از عمل بینی عبارتند از:

قبل از جراحی بینی سیگار کشیدن ممنوع می باشد

سیگار دشمن سلامتی است .بدون توجه به نوع جراحی بهتر است بدانید سیگار کشیدن می تواند اثرات نامطلوبی بر روی عمل جراحی شما بگذارد به همین علت است جراحان توصیه می کنند از چند هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار خودداری کنید.دود سیگارحاوی منواکسید بوده و باعث کاهش حمل اکسیژن در بدن می شود و راه مبارز با عفونت را مسدود می کند و باعث تنگی عروق خونی شده و مشکلات تنفسی وخطر بزرگ شدن قلب را به همراه دارد.

استفاده از دخانیات و الکل

یکی دیگر از مواردی که در سلامت شما قبل ازجراحی تاثیر بسیاری می گذارد  مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل است و باعث می شود شما را از جراحی زیبایی منع کند.

توصیه می شود چند هفته قبل از جراحی بینی از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید. طبق تحقیقات نشان داده شده کسانی که اعتیاد به الکل دارند 73 درصد بیشتر در معرض عفونت بعد عمل قرار دارند و 83 درصد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند و 29 درصد بیشتر امکان بستری شدن بعد ازجراحی قرار می گیرند.

چاقی

اگر تمایل به جراحی بینی دارید توصیه می شود، تا حد امکان در صورت اضافه وزن داشتن از وزن خود کاسته تا به وزن ایده آل برسید، زیرا در حالت کلی کاهش وزن برای بیهوشی قبل از جراحی لازم است و داشتن وزن ایده آل ،عوارض بیهوشی را کاهش می دهد.

فشار خون بالا

بهتر است قبل از جراحی بینی در صورتی که فشار خونتان بالا است تا حد امکان در وضعیت مناسب قرار دهید، اما در حالت کلی امکان انجام جراحی با فشار خون بالا وجود دارد که در حین جراحی  از داروهایی موثر استفاده می شود. اگر برای تنظیم فشار خون دارو استفاده می کنید بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید. دکتر با توجه به داروها ارزیابی می کند که آیا  داروها بر روی جراحی  و پروسه بهبود شما  موثر است یا خیر؟  در غیر این صورت داروهای جایگزینی  پیشنهاد می کند.

کلام آخر

جراحی بینی حساسیت بسیار بالا و پیچیدگی هایی خاص خود را دارد و لازم است برای طی شدن هر چه بهتر فرآیند جراحی و بهبودی سریع بعد از عمل یک اقدامات لازم پیش از عمل بینی انجام شود که در این مقاله به توضیحات مفصل درباره آن پرداختیم.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *