دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » سن مناسب برای جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

سن مناسب برای جراحی بینی

یکی از پروسه های مهمی که امروزه در جامعه از استقبال زیادی برخوردار شده است، جراحی زیبایی بینی است که امروزه اغلب افراد خواهان انجام این عمل کم ریسک و کم خطر هستند. اگر با دیدی باز به اطراف بنگریم خواهیم دید که در هر خانواده ای حداقل یک یا دونفر این عمل را انجام داده اند. باید بگوییم که این عمل صرفا جنبه ای زیبایی ندارد و ممکن است که جنبه ای درمانی نیز پیدا نماید و برخی از افراد برای رفع مشکلات تنفسی عمل هایی مانند جراحی پولیپ بینی را انجام می دهند. از جمله سوالاتی که اکثر متقاضیان خواهان دانستن آن هستند در این است که آیا جراحی زیبایی بینی محدودیت سنی دارد یا نه؟ افرادی که مسن هستند نیز می توانند این عمل را نزد یک جراح بینی باتجربه و حاذق اعمال نمایند؟ سن مناسب برای جراحی بینی در خانم ها و آقایان چند سال است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید تا پاسخ پرسش های خود را پیدا کنید…

بهترین-سن-عمل-بینی
سن-مناسب-عمل-بینی

تاثیر افزایش سن روی بینی

باید بگوییم که با افزایش سن و فعالیت های گوناگون افراد در جامعه باعث می شود که ظاهر و چهره دستخوش  تغییراتی شود. اگر متقاضی جوان باشد برای جراحی زیبایی بینی باید از خطوط عرضی چانه، استخوان بینی، ابرو و خط مو محاسبه شود اما در افراد مسن از عضلات دهان بافت های چربی صورت و فک بالا اقدام به جراحی زیبایی بینی می نمایند. شایان ذکر است که بگوییم که پشت بینی و نوک بینی به علت گذر زمان دچار تغییراتی می شود که ممکن است در بزرگ سالی پشت بینی صاف و نوک بینی به جلو بیفتد و ظاهری دفرمه پیدا نماید.

از جمله عواملی که با افزایش سن باعث تغییرات خواهد شد، پوست و نوک بینی است که پوست بینی  با افزایش سن دچار کاهش سلول ها و کاهش کشسانی در سنین بالا می شود. این عارضه بیشتر در مردان نمایان تر و حادتر می شود چون غدد سباسه متراکم بوده و باعث بزرگی و قرمز شدن بخشی از بینی خواهد شد. اما اگر بخواهیم بررسی کنیم که نوک بینی با افزایش سن چه تغییراتی می کند باید به برخی از موارد ، از جمله دلایل زیر اشاره کرد که شامل:

  • قطعه قطعه شدن غضروف کناری بالایی و پایینی بینی
  • برجستگی و ضخیم شدن استخوان بینی
  • تضعیف اتصالات بالا برنده و حمایت کننده
  • باعث انسداد راه ها و عملکرد هوایی یا انسداد تیغه و بافت بینی

گاهی افراد به دلیل افزایش فشار خون باعث می شود که قبل و یا حین عمل مشکلاتی در رگ ها ایجاد شود که جای نگرانی ندارد و با مراجعه بهترین جراح بینی در تهران می توان از این عارضه جلوگیری به عمل آورد.

در ادامه ویدئوهای قبل و بعد جراحی بینی توسط دکتر علی طاهری نیا را می توانید مشاهده کنید:

بهترین سن برای جراحی بینی

جراحی بینی باید در سنی انجام شود که اجزای صورت فرد به رشد کامل خود رسیده باشد و از لحاظ جسمی، فکری و عاطفی به سن بلوغ رسیده باشد و بتواند تصمیم درستی را برای خود بگیرد. بسیاری از نوجوانان ممکن است از روی احساسات یا توصیه همسالان خود تمایل داشته باشند اقدام به این جراحی کنند، اما باید بدانند که این جراحی یک تصمیم مهم می باشد که باید پس از رسیدن به بلوغ اجتماعی، عاطفی و جسمی صورت پذیرد. رشد بینی نیز باید به طور کامل انجام شده باشد. بهترین سن برای جراحی بینی در پسران 17 الی 18 سالگی و در دختران 16 الی 17 سال می باشد. بهترین فصل جراحی بینی برای افرادی که دانشجو یا محصل می باشند، تابستان است. به دلیل اینکه زمان مناسب برای بهبودی و طی کردن دوران نقاهت را خواهند داشت.

عمل-بینی-مردانه

جراحی بینی زیر 18 سال

همانطور که به آن اشاره شد، جراحی بینی در صورت رسیدن به رشد کامل جسمی، فکری و عاطفی فرد انجام می شود و در افراد زیر 18 سال که رشد بینی آن ها کامل نشده است، نادرست می باشد. قبل از جراحی حتما فرد باید با جراح بینی مشاوره انجام دهد و انتظارات خود از جراحی و شرایط او کاملا بررسی شود و با صلاحدید جراح اقدام به عمل جراحی نماید، به دلیل اینکه سن رسیدن به بلوغ کامل در هر فردی متفاوت است و جراح با بررسی های لازم و اطمینان از اینکه رشد غضروف های بینی و اجزای صورت کامل شده باشد، این جراحی را انجام می دهد.

عوارض جراحی بینی در سن کم

عمل جراحی بینی قبل از رسیدن به بلوغ کامل و در سنین پایین می تواند باعث مشکلات زیادی در خانم ها و آقایان شود. به صورتی که به مرور زمان بینی و صورت از حالت طبیعی خود خارج شده و دفرمه می شود و عمل جراحی نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت، زیرا رشد بینی و استخوان های پیشانی و فک در حال انجام است و این امر تاثیر منفی روی جراحی می گذارد. به همین دلیل انجام جراحی بینی در سن مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

جراحی بینی در افراد سالمند

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا میزان نارضایتی سالمندان از جراحی زیبایی بینی زیاد است؟ چه کسانی نباید عمل زیبایی بینی را انجام دهند؟ آیا واقعیت دارد که گفته می شود بزرگ شدن بینی با افزایش سن همراه است؟عوارض جانبی عمل زیبایی بینی در دوران پیری و سالمندی کدام است؟

 غضروف بینی و استخوان باعث فراهم شدن، چارچوب حمایتی از بینی می کند. هر چقدر سن فرد افزایش پیدا نماید، اندام های شخص نیز شروع به تضعیف می نماید و این عارضه در بینی نیز ظاهر می شود و بینی را پهن و گوشتی جلوه می دهد. اگر افراد دارای بینی استخوانی باشند ممکن است که پلی برجسته روی بینی آنان (به حالت قوز) ظاهر شود که با جراحی بینی استخوانی این مشکل رفع خواهد شد.. ممکن است که این تغییرات از فردی به دیگری متفاوت رخ دهد. اگر در بینی فرد، غضروف سختی وجود داشته باشد، ممکن است که این تغییرات به خوبی خود را نشان ندهد. اما در افرادی که دارای غضروفی نرم هستند شکل بینی به صورت پتوز نمایان می شود، علی الخصوص در خانم های یائسه ای که هورمون استروژن در آنان کاهش پیدا می کند نیز قابل ملموس تر خواهد بود.

در صورتی که این تغییرات باعث ایجاد ناراحتی و کاهش اعتماد بنفس در فرد می شود، مناسب ترین گزینه در این است که در مورد عمل بینی یا جراحی رینوپلاستی فکر کند. جراحی بینی در افرادی که بالای 60 سال سن دارند به دلیل بیماری هایی مانند مشکلات تنفسی، بیماری های قلب و عروق یا مشکلاتی که ممکن است بیهوشی برای آن ها داشته باشد مناسب نیست.

جراح بینی، با توجه به سلیقه فرد در عمل رینوپلاستی اقدام به تغییر یا کاهش غضروف جانبی پایینی با استفاده از پیوند برای صاف و بالا کشیدن بینی یا همچنین پیوند غضروف استفاده می کند. این اقدام کمک می کند که نوک بینی در طول زمان و با افزایش سن افتادگی نداشته باشد. جراحی رینوپلاستی در افراد مسن هیچ گونه عوارضی را ایجاد نمی کند و ممکن است که دوران نقاهت بعد از عمل آنان را کلافه کند.

افراد مسن و سالمند جراحی زیبایی بینی را به منظور افزایش اعتماد به نفس و برطرف نمودن نقص و مشکلات داخل بینی انجام می دهند و این پروسه برعکس جوانانی است که به جراح بینی مراجعه می کنند و مدل های متفاوت می دهند.

موارد منع جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی را افرادی که دارای مشکلات قلبی و عروقی، ریوی، تیروئیدی، تنفسی، دیابتی، خانم های باردار و شیرده و… نباید انجام دهند و بعد از برطرف نمودن و کنترل بیماری هایشان می توانند با مشورت پزشک، عمل را انجام دهند.

چکیده مطلب

دراین مقاله به بررسی سن مناسب برای جراحی بینی پرداختیم. برای دستیابی به نتایج مطلوب و مورد انتظار از جراحی بینی باید این عمل پس از رسیدن به رشد کامل جسمی و زمانی که فرد از لحاظ فکری به بلوغ کامل رسیده باشد و بتواند هدف منطقی از جراحی بینی داشته باشد، انجام شود. جراحی بینی در سنین پایین و میانسالی می تواند مشکلات زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *