دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » جراحی پولیپ بینی
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی، عارضه ای بسیار شایع است که تقریبا 4-5 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از مشورت با پزشک ENT، بیماران با طیف وسیعی از داروها درمان می شوند و در بعضی موارد جراحی  راه حل خلاصی از این عارضه خواهد بود

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی پولیپ بینی، برنامه های درمانی و اقداماتی که برای کاهش احتمال ابتلا به پولیپ بینی باید انجام گیرد را بررسی خواهیم نمود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

عمل-جراحی-پولیپ-بینی

 

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ، یک توده نرم و غیرسرطانی است که در مسیر بینی و یا سینوس ها قرار دارد. در صورتی که این توده کوچک باشد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. مشکل زمانی ایجاد می شود که اندازهای این توده بزرگ باشد. در این صورت مجرای تنفسی بسته شده و موجب مختل شدن حس بویایی و عفونت مکرر فرد می شود.
در صورتی که بیماری درمان نشود عوارض آن زیاد شده و ممکن است پیامدهای خطرناکی دربرداشته باشد.

به قرار گرفتن یک زائده خوش خیم در مسیر هوای بینی و یا محل حفره ی بینی، پولیپ بینی می گویند که علائم و نشانه های متفاوتی دارد و می تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند که این مشکلات عبارت است از:

  • ایجاد ورم
  • سینوزیت مزمن
  • تنگی نفس
  • حساسیت و آلرژی
  • و …

 

علائم پولیپ بینی

بعد از عفونت سینوسی در طی یک دوره زمانی اغلب امکان دارد پولیپ بینی ایجاد شود اگر چه علائم پولیپ بینی عفونت سینوسی نیست و علائم و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد .اگر پولیپ بینی کوچک باشد معمولاً فرد هیچگونه علامتی ندارد اما در صورت رشد پولیپ بینی بیمار دارای علائم های گوناگونی می شود که  عبارتست از :

  • آبریزش بینی
  • مشکل در حس بویایی
  • اختلال در حس چشایی
  • ایجاد سردرد در ناحیه ی صورت و پیشانی
  • درد در ناحیه ی سینوس
  • درد در فک بالا
  • خرناس کشیدن

توجه داشته باشید امکان دارد هریک از علائم های بالا در دیگر بیماری ها وجود داشته باشد اما در صورتی که مدت زمان دوره بیماری طولانی شود بهتر است به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید تا به مشکل جدی تری مواجه نشوید .مشکلات حاد تر و جدی تر در پولیپ بینی عبارتست از :

  • وضعیت تنفس به شدت به مشکل می خورد
  • علائم نام برده شده حاد تر میشود
  • مشکلات بینایی، دو بینی، لکه های تیره در بینایی
  • ایجاد سردرد های میگرنی
  • ورم زیاد

دلایل ایجاد شدن پولیپ بینی چیست ؟

چرا دچار پولیپ بینی میشویم ؟ این سوالی است که ممکن است در ذهن خیلی ها وجود داشته باشد. معمولا این عارضه به دلایلی از قبیل التهاب ناشی از آسم، حساسیت دارویی، آلرژی یا برخی اختلالات ایمنی بدن ایجاد می شود.
وجود فیبروز کیستیک در بعضی از کودکان ممکن است باعث ایجاد پولیپ شود. این اختلال که در آقایان بیشتر از خانم هاست در اندازه ها و رنگ های مختلف ( زرد ، قهوه ای یا صورتی) ایجاد می شود.

از کجا بفهمیم که پولیپ بینی داریم ؟

پولیپ بینی می تواند در یک یا هر دو سوراخ بینی وجود داشته باشد. هر کدام از علائم زیر می تواند نشانه ای از ابتلا به پولیپ بینی باشد:
آبریزش بینی، گرفتگی بینی، ترشحات پشت حلقی، کاهش حس بویایی یا چشایی که ممکن است حتی بعد از عمل نیز برطرف نشود.
داشتن حس فشار در پیشانی و جلوی سر و صورت، تنفس از طریق دهان، خارش در اطراف چشم، ایجاد مشکلات تنفسی در هنگام خواب ( حتی ممکن است در مواردی منجر به قطع تنفس در خواب شود.)

تشخیص پولیپ بینی

ابتدا باید ذکر کرد که پولیپ ها با کمک یک ابزار نورانی قابل مشاهده هستند.

  • آندوسکوپی بینی: جراح بینی، توسط یک آندوسکوپی بینی که لوله باریک با یک لنز بزرگنمایی روشن یا دوربین کوچک به آن وصل است راوارد حفره های بینی می کند و مجرای داخلی بینی را مشاهده می نماید. این شیوه هم به منظور تشخیص و هم  به منظوردرمان کاربرد دارد.
  • مطالعات تصویربرداری : تصاویری که با توموگرافی کامپیوتری (CT) به دست می آیند، به راحتی کمک می کنند که اندازه و محل پولیپ را در مناطق عمیق سینوسی مشخص کنیم و میزان التهاب را ارزیابی نماییم. این مطالعات همچنین ممکن است به جراح بینی کمک کند که مانع از ایجاد اختلالات دیگر در حفره بینی، مانند ناهنجاری های ساختاری یا نوع دیگری از رشد سرطانی یا غیر سرطانی شود.
  • آزمایش های آلرژی : جراح بینی ممکن است که آزمایشات پوستی را برای تعیین این که آیا آلرژی به التهاب مزمن کمک می کند پیشنهاد نماید. با تست های پوستی، قطره های کوچک از عوامل آلرژی (آلرژن ها) به داخل پوست ساعد و یا قسمت پشتی بینی وارد کرده که منجر به تورم خواهد شد. چنانچه آزمایش پوستی انجام نشود، جراح بینی ممکن است یک آزمایش خون را تجویز نماید که آنتی بادی های خاصی برای آلرژی های مختلف نمایش داده شود. برای تشخیص التهاب مزمن در داخل بدن معمولاً پزشک آزمایش آلرژی را توصیه می کند.
  • تست فیبروز کیستیک: چنانچه کودکی دچار پولیپ بینی باشد و تشخیص این را ثابت نماید، پزشک ممکن است برای فیبروز کیستی (یک بیماری ارثی که بر غدد لنفاوی، اشک، عرق، بزاق و گوارش های ایجاد می شود) آزمایش کند. تست تشخیصی استاندارد برای فیبروز کیستیک یک آزمون عرق غیر تهاجمی است که تعیین می کند تا چه مرحله ای این بیماری شیوع پیدا کرده است.
  • سی تی اسکن : بهترین روش عکسبرداری که می توانیم هر گونه التهاب را تشخیص دهیم.
  • عمل جراحی قدیمی سینوسی : بهترین جراحی برای عمل تورمور سرطانی است و یا در مواردی که بیمار به عفونت حادی دچار شده باشد، در این حالت بر روی پوست بیمار شکافت زده می شود تا دسترسی آسان تر باشد و بیشتر برای تومورهای بدخیم استفاده می شود.

درمان-پولیپ-بینی-با-جراحی

درمان پولیپ بینی

سینوزیت مزمن با یا بدون پولیپ، را می تواند درمان کرد و در صورت بزرگ شدن این عارضه مراجعه به یک جراح بینی بسیار ضروری می باشد. گفته می شود که مراقبت های بهداشتی برای ایجاد بهترین برنامه دراز مدت به منظور مدیریت علائم و درمان عوامل، مانند آلرژی، که ممکن است باعث التهاب مزمن شود، باید به کار گرفته شود. درمان پولیپ بینی به صورت بدون نیاز به جراحی و یا جراحی قابل درمان است که با توجه به تشخیص پزشک راهکار مناسب به بیمار داده می شود.

هدف درمان پولیپ بینی، کاهش اندازه آن ها یا از بین بردن این عارضه می باشد. داروها معمولا اولین رویکرد برای درمان پولیپ به شمار می آیند. اما برای درمان پولیپ بینی گاهی ممکن است جراحی مورد نیاز باشد، تشخیص شیوه درمانی مناسب به عهده جراح بینی می باشد.

گفتیم که درمان پولیپ بینی معمولا با دارو شروع می شود که باعث بزرگ یا کوچکتر و حتی ناپدید شدن پولیپ می گردد. درمان های دارویی ممکن است عبارتند از:

کورتیکواستروئیدهای بینی: پزشک یا جراح بینی ممکن است اسپری کورتیکواسترویید بینی را برای کاهش التهاب تجویز کند. این درمان ممکن است پولیپ ها را کاهش دهد یا آن ها را به طور کامل از بین ببرد. کورتیکواستروئیدهای بینی شامل فلوتیکسون (Flonase، Veramyst)، بودزونید (Rhinocort)، فلونیزولید، ممتازون (Nasonex)، تریامسینولون (Nasacort Allergy 24HR)، بکلومتازون (Beconase AQ) و سیکلسونید (Omnaris) هستند.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی: اگر کورتیکواستروئیدوز بینی موثر نباشد، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروییدی خوراکی مانند پردنیزون را به تنهایی یا به همراه اسپری بینی تجویز نماید. از آنجا که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، معمولا آن ها را فقط برای یک دوره محدود استفاده می کنند. اگر پولیپ های بینی شدید و بزرگ باشد، ممکن است کورتیکواستروئیدهای تزریقی نیز استفاده شوند.

داروهای دیگر: پزشک با توجه به داروهای کورتیکو استروئید برای بهبود درمان پولیپ امکان دارد از دیگر داروها مانند آنتی هیستامین و یا آنتی بیوتیک استفاده کند. پزشک یا جراح بینی ممکن است داروهایی را برای درمان بیماری هایی که به التهاب مزمن در سینوس ها یا عبور از بینی کمک می کند را تجویز نماید. این عارضه ممکن است حاوی آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی ها و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت مزمن یا تکراری باشد. آسپیرین نیز برای درمان بسیار موثر می باشد، برای برخی از بیماران دارای پولیپ بینی و حساسیت آسپیرین مفیدترین شیوه درمان به حساب خواهد آمد.

درمان پولیپ بینی بدون جراحی

استفاده از داروهای کورتیکو استروئید بینی از روش های درمان پولیپ بینی بدون جراحی است. مصرف این دارو به صورت اسپری می باشد که در کاهش ورم بینی بسیار موثر است. مصرف این نوع دارو باعث می شود پولیپ ایجاد شده یا از بین برود یا جمع شود و در صورتی که این دارو تاثیری بر روی بیمار نگذاشت امکان دارد. پزشک به شما داروهای کورتیکو استروئید خوراکی تجویز کند معمولاً تجویز این دارو به صورت کوتاه مدت است زیرا مصرف طولانی بودن آن می تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد و در صورتی که بیمار با مصرف این دارو بهبود پیدا نکند پزشک درمان پولیپ بینی با جراحی را پیشنهاد می کند.

 جراحی پولیپ بینی

معمولاً هنگامی درمان پولیپ بینی با جراحی انجام می شود که بیمار با استفاده از روش درمانی دارو بهبود نیافته باشد. به همین دلیل پزشک برای درمان جراحی را پیشنهاد داده است، روش جراحی آخرین مرحله ی درمانی برای پولیپ بینی است.

پزشک با استفاده از جراحی آندوسکوپی سینوس می تواند پولیپ را درمان و التهاب تشکلیل شده را ترمیم و درمان کند. او با استفاده از آندوسکوپ این درمان را انجام می دهد در واقع با وارد کردن آندوسکوپ به سوراخ های بینی می تواند به پولیپ بینی دسترسی پیدا کند تا آن پولیپ را ببرد و در بعضی مواقع لازم است برای تنفس بهتر بیمار، پزشک بین سینوس و مسیر هوای بینی یک حفره ایجاد کند. بهتر است بدانید این عمل به صورت سرپایی صورت می گیرد.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *