دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » ناگفته های جراحی پره های بینی که درباره آن تا بحال نشنیده اید
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ناگفته های جراحی پره های بینی که درباره آن تا بحال نشنیده اید

جراحی پره های بینی یک عمل زیبایی است که برای بهبود زیبایی در افرادی که دچار مشکلات ظاهری در پره های بینی خود هستند انجام می شود. این جراحی با هدف رفع عدم تقارن پره های بینی، اصلاح سوراخ های بینی، کوچک کردن و فرم دهی به آن ها انجام می شود و سبب تغییر شکل و اندازه پره های بینی انجام می‌گردد. همچنین ممکن است فرد علاوه بر مشکلات ظاهری دچار مشکلات عملکردی مانند انسداد راه های هوایی باشد که می تواند توسط این جراحی بهبود پیدا کند. در ادامه بیشتر به موضوع جراحی پره های بینی می پردازیم.

جراحی پره های بینی
نتایج جراحی پره‌های بینی

جراحی پره‌های بینی چیست؟

دلایلی که ممکن است پره‌های بینی نیاز به انجام جراحی زیبایی بینی داشته باشند شامل این موارد می‌شود:

1. بزرگ بودن پره‌های بینی: اگر پره‌های بینی به انداز‌ای بزرگ باشند که تناسب بین سایر اجزاء بینی و یا صورت از بین رفته باشد جراحی پره‌های بینی پیشنهاد می‌شود.

2. باریک بودن پره‌های بینی: با اینکه باریک و یا کوچک بودن سوراخ‌های بینی به اندازه‌ی بزرگ بودن سوراخ‌های بینی باعث جلب توجه نمی‌شود اما می‌تواند تقارن کلی بینی را از بین ببرد.

3. عدم تقارن بین پره‌های بینی: کوچک بودن اندازه‌ی یکی از پره‌ها و یا عدم هماهنگی بین فرم دو پره یکی از دلایل جراحی پره‌های بینی است.

4. سوراخ‌های بینی به سمت بالا: این حالت از پره‌های بینی باعث می‌شود از زاویه‌ی روبرو کل سوراخ بینی قابل مشاهده باشد و زیبایی صورت را از بین می‌برد.

5. افتادگی پره‌های بینی: اگر پوست اطراف پره‌های بینی به سمت پایین افتادگی داشته باشد سوراخ‌های بینی قابل مشاهده نیستند.

6. آسیب به پره‌های بینی پس از یک سانحه

7. جراحی ترمیمی پره‌های بینی: در برخی موارد پس از جراحی اولیه، بیماران از تمام قسمت‌های جراحی شده رضایت دارند اما به دلیل مشکلاتی مانند عدم تقارن، سر بالا بودن و یا بزرگ بودن پره‌های بینی، تقاضای جراحی فقط در ناحیه‌ی پره‌های بینی را دارند.

به طور کلی هدف از این جراحی، ایجاد تغییراتی در پره‌های بینی متناسب با سایر اجزاء بینی و صورت است. علاوه بر کاهش اندازه‌ی پره‌های بینی ممکن است سایر قسمت‌های بینی نیز نیاز به کاهش اندازه داشته باشند.

نحوه انجام جراحی پره‌های بینی

جراحی پره‌های بینی معمولاُ با بی‌حسی موضعی و تزریق آرام بخش قابل انجام است اما در برخی موارد لازم است تا بیهوشی عمومی انجام شود. انتخاب هر کدام از روش‌ها با توجه به نظر پزشک و شرایط بیمار انجام می‌شود. روش انجام جراحی ممکن است به تکنیک باز و یا بسته باشد. در روش بسته هیچ گونه برشی در خارج بینی انجام نمی‌شود. این روش جراحی در مواردی که نیاز به تغییرات اساسی در پره‌های بینی است مناسب نیست و اکثر پزشکان روش جراحی باز را انتخاب می‌کنند.

پره‌های بینی به عنوان باریک‌ترین قسمت در مجرای بینی شناخته می‌شوند. جراحی پره‌های بینی نیاز به تخصص و مهارت ویژه‌ای دارد. در صورتی که پره‌های بینی بیش از اندازه کوچک شوند می‌تواند باعث مشکلات تنفسی پس از جراحی و جراحی‌های ترمیمی شود. فشرده شدن دریچه‌های بینی، نازک شدن بیش از حد آنها و سایر مشکلات ممکن است در حین جراحی ایجاد شود بنابراین در انتخاب جراح خود نهایت دقت را داشته باشید.

جهت جراحی پره‌های بینی گاهی نیاز به پیوند غضروف است. در برخی موارد سپتوپلاستی به صورت همزمان جهت ایجاد تقارن بین پره‌های بینی انجام می‌شود. سایر مراحل جراحی شامل برداشتن بافت‌های اضافه و یا استفاده از بخیه‌هایی برای تغییر شکل بافت پره‌های بینی است. پس از انجام اصلاحات لازم در پره‌های بینی، برش‌های ایجاد شده بخیه می‌شود. ممکن است پانسمان‌هایی در داخل و یا خارج بینی قرار بگیرد. در نهایت از یک اسپلنت برای جلوگیری از هرگونه ضربه و حفظ نتایج جراحی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بینی استخوانی

00:43
truncate dir-rtl

فیلم نتیجه جراحی بینی دکتر علی طاهری نیا

نتایج جراحی پره‌های بینی

در صورتی که جراحی پره‌های بینی به خوبی انجام شده باشد نتایج جراحی، یک بینی با حالت طبیعی خواهد بود که اندازه‌های پره‌های بینی متناسب با سایر قسمت‌های بینی و اجزاء صورت است. مشاهده‌ی نتایج کامل پس از اینکه تورم بینی به صورت کامل از بین رفت قابل مشاهده است. (حداقل 2 ماه زمان لازم است تا میزان تورم بینی پس از جراحی کاهش بیابد)

بیتر بخوانید: جراحی بینی گوشتی زنانه

مراقبت‌های بعد از جراحی پره‌های بینی

  • در روزهای اول پس از جراحی نیاز به مصرف مسکن جهت کاهش درد و ناراحتی دارید.
  • مصرف سایر داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها باید به صورت منظم انجام شود.
  • تورم و کبودی پس از جراحی طبیعی است. با استفاده از کمپرس یخ می‌توانید میزان آن را کاهش دهید.
  • از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین و یا هرگونه فعالیت سنگین در چند هفته‌ی اول پس از جراحی خودداری نمائید.
  • 3 الی 5 روز پس از جراحی، اسپلنت بینی برداشته می شود و در صورتی که بخیه‌های غیر قابل جذب وجود داشته باشد خارج می‌شود.

کلام آخر

جراحی پره‌های بینی در اکثر موارد با هدف افزایش زیبایی انجام می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است این جراحی جهت بهبود عملکرد تنفسی باشد. پره‌های بینی یکی از قسمت‌های مهم بینی است که در ظاهر کلی بینی تاثیر دارد. بزرگ بودن پره‌های بینی می‌تواند باعث بزرگ نشان داده شدن کل بینی شود. حتی زمانی که اندازه‌ی بینی شما با سایر اجزاء صورت متناسب باشد، بزرگ بودن، کوچک بودن، عدم تقارن و سایر مشکلات در پره‌های بینی می‌تواند در زیبایی کلی چهره‌ی شما تاثیرگذار باشد.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *