دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » مقابله با ورم بینی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

مقابله با ورم بینی

طی هفته های ابتدایی پس از جراحی بینی، دچار تغییرات بسیار زیادی می شوید. ورم بینی یک الی دو روز پس از جراحی شروع شده و تا چند ماه ادامه می یابد . البته در صورت رعایت اقدامات تکمیلی و تغذیه مناسب می توانید به مقابله با ورم بینی بپردازید و از حجم آن به نحو قابل توجهی بکاهید . به این ترتیب ظاهر و وضعیت بینی را به شکل واقعی دریافته و زودتر به نتایج زیبایی دست می یابید اما برای دستیابی به شکل نهایی و قطعی لازم است یک ماه صبر نمایید. امروزه برای این که بعد از جراحی زیبایی بینی بهترین نتایج عاید فرد شود، باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را اعمال نماید. از جمله دغدغه های فکری اغلب متقاضیان این عمل دانستن راههای کاهش تورم بعد از عمل بینی می باشد که ما در این مقاله سعی کرده ایم چند روش را ذکر کنیم تا در روند بهبودی سریع تر بعد از عمل کمک نماید.

مقابله با ورم بینی

ویژگی ورم بینی 

در بسیاری از مواقع ورم بینی تا 3 الی 4 ماه ادامه یافته و جذب نمی شود این حالت در عکس ها مشهودتر است. ورم در نوک بینی معمولا بیشتر از باقی بخش هاست و اکثر بیماران در این بازه زمانی نگران فرم بینی خود بوده و می پندارند که این وضع برای همیشه باقی می ماند.

برخی از نکات جهت کاهش تورم بعد از عمل بینی

در صورتی که بینی عمل شده باشد، باید بسیار احتیاط کرد که به آن صدمه یا آسیبی وارد نشود زیرا فشار باعث ایجاد تورم در بینی خواهد شد و بینی را کبود نشان می دهد.

بیش از اندازه نباید به بینی دست زد، زیرا دستکاری باعث تحریک غضروف ها شده و در نتیجه پوست بینی تحریک و جابجا می شود.

تورم و التهاب بعد از عمل بینی گوشتی بیشتر از جراحی بینی استخوانی است در نتیجه فرد باید صبور باشد.

باید بگوییم در بینی های کج و منحرف میزان التهاب و تورم بیشتر است و نباید این نوع بینی را بعد از عمل دستکاری نمود.

راه های مقابله با ورم بینی

چسب بینی

برای مقابله با ورم بینی چسب زدن اولین و موثرترین گزینه است، زیرا پوست را با ساختار زیرین اتصال داده و از ایجاد فضای خالی مابین پوست و استخوان جلوگیری می کند. این کار اگر در نوک بینی یا پل بینی انجام گیرد، می تواند به میزان زیادی از حجم تورم ها بکاهد و ساختار بینی را متعادل سازد. فشار چسب بر روی پوست بینی تاثیرات مهمی دارد : به این ترتیب که موجب جذب مایعات زیر پوستی می شود و ورم ظاهری را برطرف می کند، علاوه بر این لایه کلاژن زیر پوست را در بخش های بخیه خورده ارتقا می دهد و نواحی متورم را اصلاح می سازد . تاثیر اصلی چسب زدن پس از جراحی بینی در 6 ماهه اول پس از جراحی است. بنا بر نظر دکتر طاهری نیا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، اگر در 2 ماه ابتدایی پس از جراحی از چسب بینی به شکل اصولی کمک نگرفته اید، می توانید در ماه های بعد و تا 6 ماه از این ابزار بهره گرفته و اشکالات موجود را رفع نمود .

 

 

تغذیه

در 2 الی 3 ماه اول پس از جراحی بینی از مصرف غذاهای شور، حاوی نمک زیاد، سوسیس، کالباس و فست فود خودداری کنید و به جای این مواد از غذاهای سالم تغذیه کرده و آب کرفس و آبمیوه های تازه را فراموش نکنید.

مراحل کاهش تورم در بینی

ابتدا متذکر می شویم که در هفته اولیه بعد از جراحی زیبایی بینی درد و کبودی وجود دارد و حتی ممکن است که مقداری تب در فرد رخ دهد، اما اگر این علائم بعد از دو هفته کاملا برطرف نشد و حادتر بروز کرد بدان معنا می باشد که فرد به عفونت های بعد از جراحی بینی مبتلا شده است و حتما باید به جراح بینی مراجعه نماید.

در این مرحله جراح بینی برای کاهش تورم و کبودی از گچ و یا اسپلینت بینی جهت کاهش تورم استفاده می کند.

به منظور سفت شدن بافت های داخلی و کلاژن سازی در آن باید تا 6 ماه فرد از بینی به خوبی مراقبت نماید تا محل برش ضخیم وسفت شود. بهتر است تا آن زمان از چسب بینی مرتب استفاده نماید. توصیه جراح بر این است که غذاهای شور و نمکی کمتر استفاده کند تا از میزان کاهش تورم بکاهد.

مراحل کاهش ورم بینی بعد از جراحی بینی

 

بهترین دکتر عمل بینی گوشتی

مرحله ی التهاب

متقاضی بعد از عمل مرحله التهاب او آغاز می شود که تا 6 روز می باشد. باید بگوییم ممکن است که تورم و سرخی و حتی زخم بر روی بینی ایجاد شود که دور از انتظار نمی باشد. در صورتی که زخم و چرک از بینی خارج شود، باید فورا به جراح بینی مراجعه کند، زیرا ممکن است که بینی عفونت کرده باشد و نیاز به معاینه بیشتر داشته باشد.

مرحله ی تکثیر

در این مرحله بعد از گذراندن 6 روز، مرحله تکثیر و افزایش ورم بر روی بینی شروع می شود، که التیام این عارضه از 1 تا 2 ماه می باشد. ممکن است که برش و بافت بینی مقداری ضخیم شود. در این مرحله زخم های اطراف بینی شروع به تولید کلاژن سازی می کنند. بیمار از لحاظ خلقی مقداری تغییر می کند، این نشانه ی مثبتی است زیرا بیانگر این است که سیستم عصبی شروع به فعالیت نموده است.

مرحله ی ترمیم

در این مرحله که آخرین می باشد، ممکن است که ورم بینی کاملا برطرف شود. البته باز تاکید می کنیم که بسته به عمل و پیوندهای ساختاری داخل بینی متغییرمی باشد و برطرف شدن ورم را می توان از 6 ماه تا 1 سال در نظر گرفت، تا نتیجه نهایی قابل مشاهد باشد. در این مرحله بافت چوب مانند سخت، جای خود را به بینی حساس، قابل انعطاف و نرم خواهد داد.

چکیده مطلب

بیمار برای برطرف شدن زودتر کبودی و ورم روی بینی باید به تمام نکات جراح بینی خود توجه نماید و از آن تبعیت کند. برای این منظور بهتر است که به طور مرتب پانسمان و باندپیچی روی بینی را نزد جراح خود تعویض نماید.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *