دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » عوارض جراحی بینی که تا به حال درباره آن نشنیده اید
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

عوارض جراحی بینی که تا به حال درباره آن نشنیده اید

عوارض عمل بینی یا رینوپلاستی چه مواردی هستند؟ آیا عوارض خطرناکی به همراه دارد؟ آیا جراحی زیبایی بینی بر روی چشم ها نیز تاثیر می گذارد؟ عوارض جراحی بینی تا چه وقت برطرف می شود؟ در صورتی که عوارض بینی برطرف نشود، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ همه این ها سوالات و دغدغه افرادی است که می خواهند اقدام به عمل بینی نمایند در این مقاله توضیحات جامع و مفصلی پیرامون عوارض جراحی بینی گردآوری شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم که این متن را تا انتها مطالعه نمایید. پس با ما همراه باشید.

قوز-بینی
بعد-عمل-بینی-گوشتی
عمل-بینی-استخوانی-دختر-جوان

جراحی بینی می تواند باعث تغییر در ظاهر بینی شود و ایرادات آن مانند قوز، کجی، بزرگ بودن پره ها، انحراف و … را بر طرف نماید. همچنین مشکلات تنفسی نیز با استفاده از این عمل برطرف می شود، پس نتیجه می گیریم جراحی بینی تنها با هدف زیبایی انجام نمی شود بلکه جنبه درمانی نیز دارد.

تاثیر مراقبت ها در کاهش عوارض بعد از عمل بینی

برای کاهش عوارض بعد از عمل بینی لازم است تا فراد یک سری مراقبت ها که پزشک به شما توصیه می کند با دقت و به طور منظم انجام شود. چنانچه به این مراقبت ها برخی از مراقبت های بعد از جراحی بینی که باید رعایت شود، عبارتند از:

  • کبودی و تورم در زیر چشم ها که جراح بینی توصیه می کند که از کمپرس یخ از 24 ساعت تا 72 ساعت اولیه بعد از عمل استفاده شود.
  • برای کنترل درد و ناراحتی بعد از عمل بهتر است که از برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای التیام بخش استفاده کنید برای این منظور بهتر است که طبق دستورالعمل هایی که پزشک تجویز نموده مصرف شود.
  • بهتر است که در معرض مستقیم نور خورشید نباشد، در صورت اجبار نیز نباید از عینک آفتابی استفاده کنید، زیرا غضروف و پوست بینی هنوز متورم می باشد و سنگینی عینک بر آن ناحیه فشار وارد می کند و فرم بینی را تغییر می دهد.
  • برای دستیابی به بینی جذاب و طبیعی باید به یک جراح بینی حاذق مراجعه شود تا با این اقدام و انتخاب درست از ایجاد هر گونه عوارض جانبی جلوگیری به عمل آورد.

عوارض جراحی زیبایی بینی چه مواردی هستند؟

یکی از جراحی های زیبایی پلاستیکی که اخیرا بسیار در بین افراد مورد استقبال واقع شده است، جراحی زیبایی بینی می باشد که گفته می شود عملی ایمن و بی خطری می باشد و هیچ گونه عوارض جانبی حادی را در پی ندارد. اما باید اضافه کنیم این جراحی هم همانند دیگر عمل ها دارای مقدار کمی عوارض جانبی است که باید حتما توسط بهترین جراح بینی انجام شود. انجام دقیق توصیه های تجویز شده توسط جراح تبعیت از آن باعث تسریع زمان بهبودی می شود.

برخی از عوارض جانبی در جراحی بینی در صورت عدم مراجعه به جراح متخصص و با تجربه عبارتند از:

کبودی

یکی از عوارض جراحی بینی، کبودی بعد از عمل است که طبیعی می باشد و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

تورم

بعد از جراحی شاهد تورم بینی خواهید بود که بسته به نوع بینی و پوست آن این تورم کم یا زیاد است. راهکارهای مختلفی برای کاهش هر چه سریع تر تورم بینی وجود دارد که جراح آن ها را در اختیار شما خواهد گذاشت.

ایجاد تغییرات در راه های تنفسی

اگر در حین عمل پزشک بیش از حد حفره های بینی را تنگ کرده باشد، باعث خشکی دهان، تنفس دهانی، خشک شدن گلو بخصوص در شب و موقع خواب، کاهش حس بویایی، تغییر تن صدا و…

تغییرات نامطلوب ظاهر بینی

ممکن است که متقاضی از شکل نهایی بینی و یا عدم تقارن حفره های بینی و همچنین بالا بودن بیش از حد حفره های بینی مواجه شود.

کج شدن بینی

اگر فردی دارای انحراف تیغه میانی شدیدی باشد این عارضه بر شکل نهایی بینی تاثیر می گذارد به طوری که اگر در پروسه جراحی انحراف کاملا برطرف شود ظاهر بینی نیز بهتر خواهد شد اما اگر مقدار خفیفی نیز در آن باقی مانده باشد باعث کج شدن بینی بعد از عمل خواهد شد.

گوشت اضافه

در صورت انتخاب جراح بی تجربه که مهارت لازم در انجام جراحی را نداشته باشد، ممکن است عوارض جبران ناپذیری مانند گوشت اضافه ایجاد شود که می تواند تاثیر بدی روی فرم بینی فرد بگذارد.

خونریزی

بعد از جراحی خونریزی جزئی طبیعی است، اما اگر بیش از حد باشد، نشان دهنده مشکل می باشد و باید به پزشک مراجعه شود. افرادی که اختلالات خونریزی مانند هموفیلی دارند یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند، باید در جلسه مشاوره قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهند.

سایر عوارض جراحی بینی عبارتند از:

  • کاهش حس بویایی
  • عفونت
  • سورخ شدن تیغه بینی
  • به جا ماندن زخم
  • حساسیت به داروهای بیهوشی
  • اختلال در بویایی
  • ایجاد چسبندگی داخل بینی

عوارض بیهوشی عمل بینی

قبل از انجام جراحی بینی از بیهوشی برای فرد استفاده می شود تا عمل بینی در آرامش و راحتی کامل برای بیمار انجام شود و او دردی را حین عمل احساس نکند. جراح از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده می کند. ممکن است برخی از افراد به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشند، به همین دلیل متخصص بیهوشی با توجه به سن، شرایط عمومی جسمی و روانی فرد و … داروهای بیهوشی را استفاده می کند و پیش بینی های لازم برای بروز هر گونه واکنش آلرژیک در اتاق عمل را خواهد کرد.چنانچه مطلع هستید که نسبت به داروهای بیهوشی حساسیت دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین قبل از جراحی عواملی که سبب افزایش ریسک بیهوشی می شود مانند ابتلا به بیماری های قلبی، مصرف داروهای خاص، ابتلا به مشکل تیروئیدی، سابقه بیهوشی و جراحی و … توسط جراح بررسی می شود.

عوارض-بیهوشی-عمل-بینی

احتمال مرگ در جراحی بینی

امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی آمار مرگ و میر بر اثر بیهوشی به صفر رسیده است. پس نگران اینکه بعد از عمل به هوش نیایید نباشید، زیرا تا کنون گزارشی مبنی بر رخ دادن این موضوع ثبت نشده است. شما می توانید با خیال راحت این جراحی را نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه که سابقه جراحی های بینی موفق را دارد انجام دهید.

عوارض عمل بینی برای چشم

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا جراحی بینی روی بینایی تاثیر می گذارد؟ آیا باعث آسیب رسیدن به چشم می شود؟

در جواب باید بگوییم پس از جراحی بینی شاهد تورم و کبودی زیر چشم خواهید بود که دائمی نیستند و با استراحت، استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، کمپرس یخ و … برطرف می شود. این کبودی ها به علت خونریزی های زیر پوست بینی می باشد و باعث هیچ گونه آسیبی به چشم نمی شود. تاری دید نیز ممکن است به علت تاثیر داروهای بیهوشی یا خون مردگی داخل رخ دهد که حداکثر دو روز بعد از جراحی رفع خواهد شد. از این رو جراحی بینی تاثیری روی بینایی نخواهد داشت.

کلام آخر

اطلاع از عوارض جراحی بینی برای افرادی که قصد جراحی دارند، امری ضروری است. باید بدانید که هر گونه عمل جراحی عوارض خود را به همراه دارد. اما می توانید با مراجعه به یک جراح بینی خوب که مهارت و دانش کافی برای انجام عمل را داشته باشد، عوارض ناشی از عمل بینی را به حداقل برسانید و آن را بدون هیچ گونه استرس و ترسی انجام دهید.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *