دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » روش های نوین جراحی بینی (معرفی 5 روش پرطرفدار)
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

روش های نوین جراحی بینی (معرفی 5 روش پرطرفدار)

روش های نوین جراحی بینی به دلیل پیشرفت تکنولوژی پزشکی ابداع شده اند و همچنین انواع روش‌های جراحی از جمله جراحی بینی تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند. در حال حاضر با استفاده از تکنیک های به روز، بیماران می‌توانند به ظاهر دلخواه در بینی و صورت خود دست بیابند. در ادامه‌ی این مقاله به تعدادی از روش‌های نوین در جراحی بینی اشاره می‌نمائیم.

روش های نوین جراحی بینی

جراحی بینی سه بعدی

یکی از روش های نوین جراحی بینی، صویربرداری سه‌ بعدی می باشد که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی است که در سال‌های اخیر جهت جراحی بینی به کار برده می‌شود. با استفاده از این روش، جراح می‌تواند یک مدل دیجیتالی از صورت بیمارا تهیه نماید و بر اساس آن مدل‌های مختلف بینی را برای بیمار خود شبیه‌سازی نماید.

بیماران با استفاده از این تصاویر سه‌ بعدی می‌توانند ظاهر جدید بینی که پس از جراحی خواهند داشت را مشاهده نمایند و با دید بازتر نسبت به جراحی تصمیم گیری داشته باشند. همچنین تکنولوژی تصویربرداری سه بعدی به جراح کمک می‌نماید تا با در نظر گرفتن جزئيات صورت بیمار برای جراحی بینی برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

جراحی پیزو الکتریک

جراحی پیزو الکتریک یکی از روش های نوین جراح یبنی است. در طی این جراحی از ارتعاشات اولتراسونیک جهت برش استخوان غضروف استفاده می‌شود. در روش‌های کلاسیک، برش استخوان‌ و غضروف‌ها با استفاده از ابزاری مانند چاقو و مته انجام می‌شد. جراحی پیزوالکتریک روشی دقیق بوده که نسبت به روش‌های قدیمی کم تهاجمی‌تر بوده و به جراح این امکان را می‌دهد که برش‌هایی کوچک و دقیق در اسکلت داخلی بینی ایجاد نماید.

امواج اولتراسونیکی که توسط دستگاه پیزوالکتریک تولید می‌شوند کاملاُ کنترل شده بوده و هیچ گونه آسیبی به بافت‌های اطراف محل جراحی وارد نمی‌کنند. از مزایای دیگر این روش نوین می‌توان به کاهش خونریزی، تورم و کبودی اشاره کرد؛ همچنین بیمار دوران نقاهت کمتری را خواهد داشت.

روش اولتراسونیک در سال‌های اخیر به یکی از روش‌های محبوب در جراحی بینی تبدیل شده است و بسیاری از جراحان از این روش به عنوان استاندارد طلایی در جراحی بینی یاد می‌نمایند. جراحی پیزوالکتریک یک گزینه‌ی عالی برای افرادی است که به دنبال نتایج طبیعی و زیبا در جراحی بینی هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی فانتزی تهران

رینوپلاستی با روش CAD/CAM

این روش یک تکنولوژی بسیار پیشرفته در جراحی بینی است که با استفاده از طراحی و ساخت ایمپلنت‌های سفارشی می‌تواند نتایج کاملاً دقیق و طبیعی برای بینی ایجاد نماید. در این روش ابتدا با استفاده از یک اسکنر سه بعدی یک مدل دیجیتالی از بینی تهیه می‌شود. در مرحله‌ی بعد یک ایمپلنت سفارشی کاملاُ منطبق با ساختار بینی فرد با استفاده از چاپگر سه بعدی تهیه می‌شود.

افزایش دقت و کاهش عواش جانبی تنها بخشی از مزایای این روش است. ایمپلنت‌هایی که در روش CAD/CAM تهیه می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاُ مطابق با بینی بیمار است بنابراین احتمال هرگونه حرکت ایمپلنت و یا شکست پیوند ایمپلنت کاهش می‌یابد. از دیگر مزایای این روش این است که ایمپلنت‌هایی که با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تهیه می‌شوند بسیار سریع ساخته شده و زمان جراحی را کاهش می‌دهد.

جراحی بینی با واقعیت مجازی

جراحی بینی با استفاده از واقعیت مجازی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌هایی است که در جراحی بینی به کار برده می‌شود. در این روش بیمار از یک هدست واقعیت مجازی که به صورت تخصصی برای جراحی بینی طراحی شده است استفاده می‌نماید تا بتوان یک مدل سه‌بعدی از صورت و بینی بیمار تهیه شود، سپس جراح با استفاده از این مدل، بینی بیمار را در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی می‌نماید. کاندید جراحی با دیدن این تصاویر می‌تواند انتخاب‌های متعددی که برای جراحی دارد را مشاهده نماید.

این روش به خصوص برای افرادی که نسبت به ایجاد تغییرات پس از جراحی دچار شک و تردید هستند یک روش کارآمد و مطمئن است. این روش همچنین به جراح این امکان را می‌دهد که ساختار بینی بیمار را با جزئیات کامل مشاهده نماید در نتیجه دقت جراحی افزایش یافته و نتایج جراحی زیباتر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی عقابی

جراحی بینی با واقعیت مجازی

جراحی بینی با لیزر

استفاده از لیزر یکی از روش‌های نوین در جراحی بینی است که باعث کاهش دوران نقاهت، کاهش تورم و افزایش دقت جراحی می‌شود. در این روش جهت بریدن بخش‌های غضروفی بینی و کوچک کردن اندازه‌ی بینی از دستگاه‌های لیزر استفاده می‌شود در نتیجه میزان خونریزی در حین جراحی کاهش یافته و به دنبال آن تورم نیز کمتر می شود.

دستگاه‌های لیزر CO2 که در این روش به کار برده می شوند به صورت انحصاری جهت جراحی بینی ساخته شده‌اند و پالس‌های قدرتمندی برای جراحی میکروسکوپیک بینی ایجاد می‌نمایند. استفاده از لیزر به جراح این امکان را می‌دهد که عمق برش‌ها را کنترل کرده و در نهایت شکل و اندازه‌ی دلخواه را در بینی ایجاد نمایند.

نتیجه گیری

تمام روش‌هایی که در این مقاله نام بردیم جزء تکنیک‌های نوین و پیشرفته در جراحی بینی می‌باشد. پزشک با توجه به شرایط و هدف بیمار از جراحی، متناسب‌ترین روش را جهت جراحی بینی انتخاب می‌نماید.

منابع:

https://www.dranthonycorrado.com/blog/the-latest-advances-in-rhinoplasty-techniques-and-technologies/

https://www.rajanuppal.com/laser-rhinoplasty/

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *