دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » جراحی بزرگ کردن بینی چیست و چه نتیجه ای دارد؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی بزرگ کردن بینی چیست و چه نتیجه ای دارد؟

جراحی بزرگ کردن بینی بر خلاف تصور و تفکر رایج انجام می‌شود و طرفداران خاص خودش را دارد. برخلاف کسانی که از بزرگ بودن بینی خود گلایه دارند جالب است بدانید افرادی هم هستند که از کوچک بودن بینی خود احساس نارضایتی دارند. کوچک بودن بینی هم مانند بزرگ بودن بینی مشکلات خاص خودش را به همراه دارد و باعث نبود تعادل بین اجزای صورت می‌شود به همین منظور از جراحی بزرگ کردن بینی استفاده می‌شود.

جراحی بزرگ کردن بینی

جراحی بزرگ کردن بینی چیست؟

این عمل با استفاده از تکنیک ها و ظرافت های خاصی صورت می‌گیرد و بعد از عمل بیمار به ابعاد و فرم مورد نظر خود می‌رسد. افرادی که از کوچک بودن بینی خود ناراضی هستند، نیاز نیست که بابت این مسئله نگران باشند، زیرا با استفاده از جراحی بزرگ کردن عمل بینی به راحتی این مشکل را حل می‌کنند. پزشکان و متخصصین گوش و حلق و بینی، این عمل را بدون هیچ مشکلی برای افراد انجام می‌دهند. این جراحی علاوه بر هماهنگ سازی و ساختن یک صورت ایده آل سبب رفع اختلالات تنفسی و همچنین باعث افزایش حس بویایی و اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی مردانه

کاندیدای مناسب جراحی بزرگ کردن بینی یا رینوپلاستی افزایشی

عمل بینی برای کسانی که از اختلالات تنفسی رنج می‌برند، مناسب است. اغلب این افراد با علائمی مثل احساس گرفتگی شدید در بینی، خشکی دهان، آبریزش بینی، سردرد، خونریزی بینی و بی خوابی به پزشک مراجعه می‌کنند. پس از معاینه پزشک ممکن است انحراف بینی، بزرگ شدن شاخک بینی و پولیپ بینی افراد تشخیص داده شود. در برخی از موارد دیگر هم بیماران از ظاهر بینی خود راضی نبوده اند و در این صورت هم عمل بینی صورت می‌گیرد. اما اگر هیچ مشکل تنفسی وجود نداشته و فرد مورد نظر تنها از ظاهر بینی خود ناراضی است بهتر است با پزشک خود مشورت کند. متاسفانه در برخی از موارد بینی از فم خوبی برخوردار است اما افراد به دلیل اعتماد به نفس پایین درخواست عمل بینی را از پزشک می‌کنند که در این شرایط بینی این افراد جراحی نخواهد شد تا این افراد بعد از عمل دچار پشیمانی نشوند.

کاندیدای خوب کسی است که با دانستن جزییات کامل جراحی، روند درمان و دیدگاه واقع بینانه، نتیجه نهایی را در نظر بگیرد. همچنین او باید تجربه و دستورات پزشک را زیر نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: ورم بینی گوشتی بعد از جراحی

 معیارهایی که کاندیدهای خوب را با استفاده از آن می‌توان شناسایی کرد:

  • ملاحظات سنی: اولین زمان که فرد می تواند عمل جراحی بینی را انجام دهد برای زنان 16 سال و برای مردان 18 سال است، زیرا در این سن رشد بینی پایان می‌یابد. اگر جراحی قبل از این سن ها صورت بگیرد می تواند بر رشد صورت تاثیر گذار باشد.
  • ملاحظات پزشکی: قبل از جراحی، سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی دارای اهمیت بالایی است. یک فرد زمانی کاندیدای خوبی برای جراحی بینی به حساب می‌آید که فقط برای بهتر شدن ظاهر خود، افزایش اعتماد به نفس و فقط به خاطر خود عمل بینی را انجام دهد. افرادی که به خاطر نظر دیگران و دوستان دست به تغییرات صورت عمل میزنند کاندید خوبی نیستند.
  • جراحی های دیگر: گاهی اوقات جراحی یک قسمت می‌تواند منجر به عدم تعادل بین اجزای صورت شود. به طور مثال شخصی تحت عمل بینی قرار می‌گیرد، برای تنظیم مجدد هماهنگ سازی  تعادل بین اجزای صورت نیازمند دیگر عمل ها نیز می باشد. به عنوان مثال می توانند پروتز چانه به همراه عمل بینی می‌تواند صورت بگیرد. ترکیب عمل بینی همزمان با عمل های زیبایی دیگر، هزینه کمتری را شامل می‌شود. ترکیب روش ها هرلحظه محبوب تر می‌شود. یک جراح ماهر با ترکیب چندین روش درمانی می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شود.
  • سلامت جسمانی: یکی دیگر از عواملی که نشان می‌دهد شما می‌توانید عمل بینی را انجام دهید یا خیر سلامت جسمانی است که برخی از عواملی که نام می‌بریم می‌تواند برای عمل بینی خطرناک باشد. این عوامل شامل دیابت، آرتروز، بیماری ریه، بیماری های قلبی، اختلالات خونریزی و بارداری می‌شود.

اگر هیچ از عوامل فوق یا هرگونه عارضه را جدی دیگر را ندارید، برای جراحی بینی مطمئن هستید. در هر صورت با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

کاندیدای مناسب جراحی بزرگ کردن بینی

هدف از جراحی بزرگ کردن بینی

هدف از جراحی بزرگ کردن بینی، به دلایل مختلفی مربوط است. از جمله هدف های مورد نظر بعد از جراحی بزرگ کردن بینی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

افزایش اعتماد به نفس

برخی از افراد ممکن است از ظاهر بینی خود ناراضی باشند، به همین خاطر این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر روی روحیه و اعتماد به نفس فرد بگذارد. با جراحی بزرگ کردن بینی به اعتماد به نفس فرد بهبود بخشیده و در کنار دیگران احساس بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت رینوپلاستی و جراحی بینی

بهبود تعادل صورت

در برخی از موارد بزرگ کردن بینی می‌تواند موجب بهبود تعادل اجزای صورت شود. در نتیجه با انجام این عمل می‌توانید به تعادل اجزای صورت کمک کنید.

اصلاح مشکلات تنفسی و بویایی

برخی از افراد به دلیل داشتن بینی کوچک از مشکلاتی همچون تا اختلالات تنفسی و کاهش بویایی رنج می‌برند. به همین سبب با بزرگ کردن بینی این مشکلات را ازبین می‌برند.

اصلاح شکل ناهموار بینی

در بعضی مواقع شکل بینی موجب ناهمواری ظاهر فرد می‌شود. با جراحی بزرگ کردن بینی می‌توان سطح بینی را صاف کرده و ناهمواری ها را ازبین برد.

اصلاح آسیب های ناشی از ضربه

در برخی از افراد به دلیل ضربه یا برخورد سخت، بینی آنها دچار شکستگی می‌شود. با عمل بزرگ کردن بینی، به راحتی می‌توان شکل ظاهری آن را به فرم دلخواه درآورد و آن را بازسازی و طبیعی کرد.

عمل بزرگ کردن بینی چگونه انجام می‌شود؟

عمل بزرگ کردن بینی، با استفاده از پیوند استخوان و غضروف انجام می‌شود. اگر به پیوند استخوان برای عمل بزرگ کردن بینی نیاز باشد، استخوان مورد نیاز را می توان از دنده های قفسه سینه، استخوان پشت آرنج، سطح خارجی جمجمه سر،استخوان سه تیغ ران و دیگر نواحی بنا به تشخیص پزشک پیوند زد. 

نتیجه گیری

در این بخش متوجه شدیم که علاوه بر عمل کوچک کردن بینی، عمل بزرگ کردن بینی نیز وجود دارد و افراد می‌توانند با استفاده از این روش به بینی خود فرم دهند. با همراهی پزشک متخصص از طریق تزریق استخوان و غضروف عمل بزرگ کردن بینی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر از کوچک بودن بینی خود رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از این عمل به بینی دلخواه خود برسید.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *