دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » ورزش پس از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ورزش پس از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی، از نوع عمل های جراحی بسیار حساس است که برای موفقیت و رسیدن به نتایج ایده آل، علاوه بر ظرافت و تبحر پزشک جراح بینی، مراقبت های ویژه پس از عمل نیز اهمیت بسزایی دارد. بعد از عمل بینی باید به نکاتی مهم توجه شود تا دوره نقاهت به بهترین نحو سپری شده و مشکلات و ایرادات بینی برطرف شود. کسانی که ورزشکار هستند و از مزایای جراحی بینی بهره می برند، در رابطه با ورزش پس از جراحی بینی بسیار سوال می پرسند و نگران آسیب رسیدن به بافت و ساختار بینی خود هستند. از جمله دغدغه های ذهنی که گریبانگیر متقاضیان جراحی بینی می شود، مراقبت های بعد از جراحی بینی از جمله انجام فعالیت های ورزشی می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره زمان مناسب برای انجام فعالیت های ورزشی پس از عمل بینی اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

ورزش-پس-از-جراحی-بینی

وضعیت بینی پس از جراحی بینی 

عموما پس از جراحی بینی ساختار بینی ضعیف می شود و رسیدن به بهبودی کامل نیازمند زمان است  در ماه های اول پس از جراحی بینی استحکام پیش از عمل را ندارد به این ترتیب باید از اعمال فشار و ضربه به آن جلوگیری کنید. در این میان انجام حرکات شدید و بلند کردن اجسام سنگین موجب آسیب رسانی به بافت های درحال مرمت شده و از بهبودی سریع جلوگیری می کند.

فعالیت ورزشی پس از عمل جراحی بینی

یکی از سوالات رایجی که در بین افراد پرسیده می شود این می باشد که تا چند وقت بعد از عمل بینی نمی توانند ورزش کنند؟ بهترین کار بعد از جراحی این می باشد که تا 7 الی 10 روز بستری در خانه را داشته باشد و از مراقبت های تجویز شده پیروی شود، تا بیمار از نتایج رضایت بالایی برخودار شود. برای انجام مکالمات تلفنی بهتر است که موبایل یا تلفن را بیش از حد به صورت نزدیک ننماید و از فعالیت هایی که فشار به بینی وارد می نماید، اجتناب شود.

توصیه بهترین جراح بینی، بر این است که برای انجام ورزش بهتر است که زیاد عجله نشود و پیاده روی آهسته را در اوایل عمل انجام دهد و برای شنا کردن بهتر است تا یک ماه صبر شود و تحت هیچ شرایطی در آن زمان در سونای بخار قرار نگیرد. اما در صورتی که به باشگاه ورزشی مراجعه می کند بهتر است که بعد از 2 ماه از سر بگیرد و از تردمیل و وزنه های سبک  و راحت که فشاری به بینی وارد نمی کند، استفاده شود.

نمونه-عمل-جراحی-زیبایی-بینی-مردانه

 

اما اگر متقاضی ورزش های سنگینی را انجام می دهد بهتر است که تا 6 ماه اجتناب شود. از جمله این ورزش ها می توان به قوتبال، والیبال و بسکتبال اشاره نمود. برخی از ورزش ها مانند تکواندو و کاراته و… هستند که با سر و  صورت در ارتباط می باشند، برای شروع مجدد این ورزش بهتر است تا 1 سال خودداری شود تا ضربه ای ناگهانی به صورت وارد نشود، و شکل بینی تغییر نکند.

نکاتی درباره ورزش پس از جراحی بینی

  • بعد از عمل بینی، بیمار به خانه منتقل شده و لازم است استراحت کافی داشته باشد مراقبت های بعد از جراحی بینی در مقالات گذشته ارائه شد. در خصوص تحرک، پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که در هفته اول استراحت لازم و کافی بسیار کمک کننده است. پس از یک هفته راه رفتن آرام و پیاده روی به مدت کم برای حفظ متابولیسم و تعادل ارگان های درونی و بیرونی و شروع حرکت جسمانی لازم است.
  • در مورد بیمارانی که شناگر هستند و علاقه زیادی به این ورزش دارد باید گفت که تا دو ماه پس از عمل نباید به استخرهایی که آب حاوی کلر دارند،  مراجعه کرد. زیرا این عنصر به لایه های پوستی و رویی بینی آسیب می زند. قرار گرفتن در سونای بخار و سونای خشک نیز تا مدت دو ماه ممنوع است.
  • برای افرادی که به ورزش های بدن سازی یا پرورش اندام می پردازند،  تا اتمام خونرسانی به کلیه بافت های بینی، بلند کردن وزنه های سنگین به هیچ عنوان توصیه نمی شود. تاریخ اتمام خونرسانی به بافت های بینی از سوی پزشک متخصص و جراح تعیین شده به این ترتیب که چند ماه پس از جراحی بینی با بررسی های تکنیکی و معاینات پزشکی می توان مجوز شروع فعالیت های سنگین ورزشی را صادر کرد. در هنگام ورزش پس از جراحی بینی فرد باید  تمام حواس خود را برای مراقبت از بینی خود لحاظ کند تا هیچ نوع آسیبی به بینی وارد نشود.

جراحی-بینی-زنانه-دکتر-طاهری-نیا

  • بعد از دو ماه می توان ورزش های سبک و راحت که شامل رفتن بر روی تردمیل و حمل وزنه های سبک است را آغاز کرد.اما همچنان گفته می شود که از انجام ورزش های سنگین و برداشتن اجسام سفت و سخت اجتناب شود.
  • اگر ورزش متقاضی تکواندو یا کاراته باشد باید تا یک سال از انجام آن خودداری کند، زیرا این ورزش حرکاتی دارد که به صورت ضربه وارد می کند در نتیجه باعث ایجاد کبودی و ورم بعد از عمل بینی خواهد شد.
  • در صورتی که فرد متقاضی ورزش فوتبال یا والیبال می باشد باید تا 6 ماه این ورزش ها را انجام ندهد، زیرا ممکن است که توپ به صورت اصابت کند و به بینی ضربه ناگهانی وارد کند.

کلام آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام فعالیت های ورزشی بهتر است که از جراح بینی خود پرسش های لازم را بگیرید، تا هیچ گونه سوال گنگی نداشته باشد.

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *