دکتر علی طاهری نیا » جراحی گوش » جرم گوش کودکان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جرم گوش کودکان

آیا جرم گوش مضر است؟

گوش علاوه بر نقشی که در درک محیط از طریق شنیدن صداها ایفا می کند در حفظ تعادل با کمک مخچه نیز تاثیر بسزایی دارد. اختلال و آسیب به گوش ها می تواند مشکلات جدی برای انسان به وجود آورد و فرد علاوه بر اختلال شنیداری، دچار سر گیجه های شدیدی می شود. تجمع جرم گوش یکی از مشکلات شایع مربوط به گوش است. علاوه بر افراد بزرگسال، تجمع جرم گوش کودکان و نوزادان نیز می تواند موجب اختلال هایی در شنیدن آن ها شود. علاوه بر جراحی زیبایی گوش برای درمان جرم گوش نیز به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه می شود.در این مقاله به شرح قسمت های مختلف گوش و نقش جرم گوش و نحوه ی صحیح شستشو و تخلیه آن می پردازیم.

به منظور دستیابی به بینی زیبا بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی، بهترین جراح بینی گوشتی حاذق و باتجربه مراجعه نمایید که ما در این مقاله دکتر علی طاهری نیا بهترین پزشک و باتجربه ترین متخصص را معرفی می نماییم. شما عزیزان می توانید جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره 44247536 تماس حاصل نمائید و یا به پیج اینستاگرام دکتر طاهری نیا مراجعه فرمائید.

ساختار گوش و جرم گوش کودکان

گوش انسان از سه بخش اصلی تشکیل می شود:

گوش خارجی

بخش اول گوش خارجی نام دارد، که شامل لاله ی گوش و مجرای گوش است.

لاله ی گوش در جمع آوری صدا ها و تشخیص فاصله و جهت صدا نقش دارد. مجرای گوش دارای انحنایی است که صوت را حین انتقال به گوش میانی تقویت می کند. مجرای گوش علاوه بر انتقال و تقویت صوت، با ترشح موم یا وکس که به عنوان جرم گوش شناخته می شود. از ورود آلودگی ها جلوگیری کرده و فضای گوش را مرطوب نگه می دارد. اگر جرم گوش ترشح نشود، گوش دچار خشکی و خارش می شود. جرم گوش چرب و چسبناک است و دارای سمیت نسبی است. که می تواند جانداران زیادی را نابود کند و به واسطه ی خاصیت چسبندگی مواد خارجی را در دام انداخته و مانع از ورود و آسیب آن ها به گوش میانی شود.

درست است که تجمع جرم گوش خوب شنیدن را مختل می کند لازم به ذکر است که جرم گوش در واقع از گوش محافظت می کند. جرم گوش از غددی به نام سرومن ترشح می شود. و با توجه به ترکیبات ژنی انسان های مختلف متفاوت است. و می تواند مرطوب یا خشک باشد.

گوش میانی

بخش دوم گوش، گوش میانی نام دارد که به وسیله ی پرده صماخ به مجرای گوش مرتبط است. صوتی که وارد مجرای گوش شده است، به پرده ی صماخ برخورد می کند و به سه استخوان کوچک گوش میانی ( استخوان چکشی_ سندانی و رکابی) انتقال می یابد. نقش اصلی گوش میانی تقویت صوت و انتقال آن به بخش داخلی است.

گوش داخلی

بخش داخلی گوش شامل دو بخش اصلی می شود: قسمت حلزونی و مجاری نیم دایره ای.قسمت حلزونی گوش دارای گیرنده های شنوایی هستند و پیام دریافتی را به بخشی از مغز که مربوط به پردازش اطلاعات شنوایی است، منتقل می کند.

مجاری نیم دایره ای به صورت عمود بر یکدیگر در مایعی درون محفظه ی گوش داخلی قرار دارند. تغییر وضعیت در سر یا بدن، مایع را حرکت می دهد و باعث تحریک گیرنده های عصبی موجود در دیواره ی مجرای نیم دایره ای می شود. این گیرنده ها به مخچه و مرکز پردازش مغز منتقل می شود و پاسخ مغز برای حفظ وضعیت مناسب و تعادل فرد به اندام ها ارسال می شود.

گوش پاک کن برای تمیز کردن جرم گوش ها مضر است؟

پس از استحمام یا شنا، جرم گوش آب جذب می کند و افزایش حجم می دهد. کانال گوش را مسدود می کند و باعث حس گرفتگی در گوش می شود. در این مواقع معمولا از گوش پاک کن ها برای تمیز کردن گوش ها استفاده می شود، با این تصور که گوش پاک کن می تواند جرم ها را از عمق گوش خارج کند درحالی که نظر متخصصان گوش، حلق و بینی چیز دیگری است!

پزشکان استفاده از گوش پاک کن ها را برای تمیز کردن جرم گوش توصیه نمی کنند زیرا گوش پاک کن جرم گوش را به عمق مجرای گوش هل می دهد و به عنوان شی خارجی باعث آلودگی و آسیب می شود.

پاک کردن گوش با گوش پاک کن مضر ست؟

پاک کردن گوش با گوش پاک کن مضر است؟

 شستشوی جرم گوش کودکان

گوش کودکان بافت آسیب پذیرتری دارد. برای تخلیه جرم گوش کودکان لازم است با احتیاط بیشتری عمل شود زیرا احتمال آسیب جدی و جبران ناپذیر به بافت گوش ها وجود دارد.

مجرای گوش خارجی توانایی تمیز کردن خود را دارد. و بهتر است از خارج کردن جرم گوش با انگشت، ناخن یا اشیای خارجی جدا خودداری شود. درصورتی که تجمع گوش، اختلالی در شنیدن فرد ایجاد کرده، لازم است برای شستشو و تخلیه ی گوش به پزشک مراجعه شود.

در نتیجه

درصورتی که بر اثر تجمع جرم گوش کودکان، شنوایی آن ها مختل شده است یا گرفتگی دائم یا درد در گوش و گردن خود احساس می کنند. برای تخلیه جرم گوش به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود. برای معاینه و درمان جرم گوش می توانید به مطب دکتر علی طاهری نیا مراجعه نمایید.

 

 

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا

دکتر علی طاهری نیا متولد ۱۳۵۶ تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی درسال ۸۳ از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فارغ التحصیل سال ۹۱ در رشته تخصصی گوش، حلق و بینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. ایشان عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی ایران هستند و بیشتر در کنگره های مرتبط با رشته تخصصی از جمله کنگره های بین المللی راینولوژی ایران شرکت نموده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *