دکتر علی طاهری نیا » جراحی بینی » آنتی بیوتیک پس از جراحی بینی

آنتی بیوتیک پس از جراحی بینی

قرص های کاهش ورم بینی کدام است؟
آیا مصرف دارو قبل از عمل بینی جایز است؟
مصرف قرص بر نتیجه بینی تاثیر می گذارد؟

پیشگیری از عفونت محل جراحی از مباحث شایع جراحی بینی است. میزان عفونت جراحی اعلام شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها 7/2 درصد که به عنوان شایع ترین علت عفونت های بیمارستانی علت 14-16 درصد (عفونت های بیمارستانی) می باشد.

جراح بینی با تجویز استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری با هدف پیشگیری از عفونت های باکتریایی داخلی و خارجی محل جراحی از پیشرفت به سمت عفونت های پس از جراحی، تاثیر ثابت شده ای در کاهش میزان عفونت محل جراحی به کار می گیرد.

آنتی بیوتیک پس از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی اولیه به عنوان زخم تمیز طبقه بندی می شود که زخم های تمیز، زخم های غیر عفونی جراحی هستند که التهابی در آن ها وجود ندارد و به مجاری تنفسی، گوارشی، تناسلی یا مجاری غیر عفونی ادراری باز نشده است. احتمال عفونت زخم تمیز بین 1 تا 5 درصد است. در صورت استفاده از پیوند بافت در جراحی زیبایی بینی و جراحی زیبایی بینی ترمیمی، زخم به عنوان تمیز- آلوده طبقه بندی می شود. زخم های تمیز- آلوده جزء زخم های جراحی است که تحت شرایط کنترل شده به مجاری تنفسی، گوارشی، تناسلی یا مجاری غیر عفونی ادراری سرباز کرده ولی آلودگی غیر عادی در آن ها وجود ندارد. امکان عفونت زخم تمیز آلوده بین 3 تا 11 درصد است(به طور میانیگین برای تمام جراحی ها)

آنتی بیوتیک پس از جراحی بینی

ریسک عفونت جراحی زیبایی بینی در کل پایین است (کم تر از 2/3 درصد در کل) و شاخص تجویز آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری شامل جراحی تمیز آلوده ، استفاده از پیوند بافت و جراحی تمیز با ریسک عفونت بالا می باشد. متفاوت از سایر جراحی ها، جراحی پلاستیک بیش تر بر روی نتایج زیبایی تمرکز می کند و با کاشت(پیوند) بافت سروکار دارند. به همین دلیل، آن ها تمایل به استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از آلودگی عفونی دارند. به علاوه، ما در میان جراحانی که ریسک بالایی دادخواهی از نظر قانونی دارند، هستیم و استفاده از آنتی بیوتیک پس از جراحی بینی به دلیل ذکر شده یک تمایل دفاعی است که از نظر علمی معیار قوی ندارد.

موارد زیر سبب افزایش خطر عفونت محل جراحی در بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند می شود:

استعمال دخانیات

بستری بیمارستانی قبل از جراحی

تخلیه ترشحات محل جراحی

دیابت ( مرض قند)

ضعف سیستم ایمنی

استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی (به دلیل بیماری های دیگر)

چاقی و اضافه وزن

در جراحی های تمیز به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری جایی ندارد مگر در بیمارانی که ریسک بالایی برای عفونت دارند یا زمان جراحی بیش از 3 ساعت طول بکشد که در این موارد ریسک عفونت کم تر از 1 درصد می باشد.

براساس نتایج مقالات در صورتی که جراحی زیبایی بینی اولیه بدون استفاده از پیوند بافت باشد احتیاج به آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری نداردمگر در موارد زیر: در صورتی که فرد بیماری سیستمیک  یا درگیر کننده کل بدن شدید داشته باشد.

در صورتی که که زمان جراحی بیش از 3 ساعت طول بکشد. در موارد بالا توصیه به استفاده از آنتی بیوتیک تزریقی شده است.

در صورتی که در جراحی زیبایی بینی از پیوند بافت یا مواد مصنوعی استفاده شود ریسک عفونت 3/1 درصد می باشد و استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری توصیه شده است. در صورتی که ریسک جراحی این افراد پایین نیز باشد، هم چنان توصیه به استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیری کننده از بیماری شده است.

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم .