گرفتگی بینی

افراد زیادی از گرفتگی بینی خود رنج می برند. گرفتگی بینی یکی از مشکلات ناراحت کننده برای همه افراد مبتلا به آن می باشد. ممکن است که این عارضه  در یک حفره یا هر دو حفره بینی رخ دهد. گرفتگی بینی مدت زمان زیادی بیماران را درگیر خود می کند.

گرفتگی-بینی

گرفتگی بینی به دلیل تجمع مخاط ها در کانال های بینی و نزدیک گلو اتفاق می افتد.

برای تماس با دکتر طاهری نیا می توانید با شماره های 88205180 و 88207188 تماس حاصل فرمایید .

گرفتگی بینی عبارت است از ایجاد التهاب دررگ های خونی واقع در بینی است که باعث تورم در بافت های داخلی دهان خواهد شد. این گرفتگی، باعث انسداد کانال تنفسی در افراد می شود. علل و نشانه های این عارضه در افراد بسیارمتفاوت است، زیرا علائم بزرگسالان با کودکان یکی نمی باشد.

معمولا گرفتگی بینی، مزمن یا حاد است که با درمان سریع، زود رفع می شود.

علل گرفتگی بینی در کودکان

• وجود نقص و مشکلات مادرزادی موجود در بینی
  • عوامل بیرونی و خارجی در بینی
  • تورم و یا التهاب لوزالمعده
  • تجمع بافت های اضافی در بینی

علل گرفتگی بینی در بزرگسالان

• انحراف بینی: این انحراف می تواند مادرزادی یا در پی آسیب های و زخم های وارد شده در صورت ظاهر شود.
  • حساسیت و داشتن آلرژی
  • دوران بارداری: در مادران باردار گرفتگی بینی بسیارشایع است، زیرا خون بدن مادر در آن دوران کم می شود. ممکن است مادران در این دوران دچار کم خونی حاد نیز شوند.
  • وجود بافت های زائد و اضافی: بافت هایی که به شکل دایره در قسمت درونی بینی و بالای لوزالمعده شکل می گیرند، همان بافت های اضافی است که باعث گرفتگی بینی می شود. این عارضه در دوران کودکی ظاهر شده و تا دوران بزرگسالی باقی می ماند.
  • وجود ویروس ها: بعضی از ویروس ها، باعث ابتلای فرد به بیماری آنفلوانزا شده و در نتیجه گرفتگی بینی را به همراه می آورد.
  • حساسیت: این عارضه ناشی از گرفتگی قفسه سینه می باشد.
  • برخی از جراحی ها: وجود عوارضی از جراحی هایی که پزشک به درستی از عهده آن برنیامده است، باید ذکر کرد که این عارضه بسیار نادر می باشد.
  • وجود تومورهای بدخیم یا خوش خیم در بینی  و یا گلو

علائم گرفتگی بینی

• سردرد های شدید در ناحیه پیشانی
  • درد در قفسه سینه
  • خشک بودن گلو و دهان
  • کاهش تنفس
  • گرفتگی کانال های تنفسی
  • وجود مخاط های زرد یا قرمز رنگ
  • داشتن خلط در حلق
  • خروپف هنگام خواب

چنانچه بیمار هرچه زودتر این علائم را درمان ننماید، علائم دیگری به همراه می آورد، از جمله:

• کاهش حس بویایی
  • خستگی و کسالت مداوم
  • عدم انجام حرکات ورزشی
  • اضطراب درخواب

علت و راه های درمان گرفتگی بینی

یکی از شایع ترین علت مراجعه افراد به مطب جراحان بینی شکایت از گرفتگی بینی است که افراد نمی توانند با یک یا دو طرف بینی تنفس کنند و مجبور هستند برای تنفس از دهان استفاده کنند .

علت گرفتگی بینی

گرفتگی بینی علت های مختلفی دارد یکی از علت های شایع انحراف تیغه وسط بینی است .تیغه وسط بینی دو تا حفره چپ و راست بینی را از هم جدا می کند که در عقب از استخوان تشکیل شده و در قسمت جلو از غضروف تشکیل شده است و یا به علل مختلفی که می تواند به صورت مادرزادی و یا ضربه ای که به بینی بخورد ممکن است تیغه بینی به یک سمت انحراف داشته باشد و باعث تنگی راه هوایی و مشکل تنفس بشود .در این افراد برای اصلاح از عمل جراحی بینی برای انحراف بینی استفاده می کنیم تا مشکل تنفس برای بیمار برطرف شود .

آیا افرادی که انحراف بینی دارند می توانند در یک جلسه جراحی زیبایی بینی انجام دهند ؟ یا نیاز است دو عمل صورت بگیرد ؟

بهتر است در صورتی که نیاز به عمل جراحی زیبایی دارید در یک جلسه انجام دهید زیرا اگه یک بار عمل جراحی انحراف بینی انجام شود و جراح غضروف و استخوان کج رو از بینی خارج کند در عمل زیبایی بینی که نیاز به غضروف اضافه برای تقویت پایه بینی و جلو گیری از افتادن است .جراح دچار کمبود غضروف می شود و مجبور می شود  از غضروف گوش یا دنده استفاده کند .بنابراین اگر انحراف بینی دارید و تمایل دارید جراحی زیبایی بینی انجام دهید بهتر است در یک جلسه انجام دهید تا مشکلی ایجاد نشود .

انتخاب بهترین جراح بینی

بهتر است اگر تصمیم به جراحی بینی دارید در انتخاب جراح خود توجه لازم داشته باشید و جراحی را انتخاب کنید که تجربه لازم در این زمینه را داشته باشد شما می توانید قبل از جراحی بینی یک جلسه با پزشک خود صحبت کنید تا بابت جراحی که می خواهید انجام دهید اطلاعات لازم را داشته باشید .

مقاله های مرتبط دکتر طاهری نیا بهترین جراح بینی در تهران

انحراف بینی چیست