درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست ؟

به قرار گرفتن یک زائده خوش خیم در مسیر هوای بینی و یا محل حفره ی بینی پولیپ بینی می گویند که علائم و نشانه های متفاوتی دارد و می تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند که این مشکلات عبارتست از

• ایجاد ورم
  • سینوزیت مزمن
  • حساسیت و آلرژی
  • و …

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی به صورت بدون نیاز به جراحی و یا جراحی قابل درمان است که با توجه به تشخیص پزشک راهکار مناسب به بیمار داده می شود

درمان پولیپ بینی بدون جراحی

استفاده از داروهای کورتیکو استروئید بینی از روش های درمان پولیپ بینی بدون جراحی است مصرف این دارو به صورت اسپری می باشد که در کاهش ورم بینی بسیار موثر است .مصرف این نوع دارو باعث می شود پولیپ ایجاد شده یا از بین برود یا جمع شود و در صورتی که این دارو تاثیری بر روی بیمار نگذاشت امکان دارد پزشک به شما داروهای کورتیکو استروئید خوراکی تجویز کند معمولاً تجویز این دارو به صورت کوتاه مدت است زیرا مصرف طولانی بودن آن می تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد و در صورتی که بیمار با مصرف این دارو بهبود پیدا نکند پزشک درمان پولیپ بینی با جراحی را پیشنهاد می کند .

سایر داروها

پزشک با توجه به داروهای کورتیکو استروئید برای بهبود درمان پولیپ امکان دارد از دیگر داروها مانند آنتی هیستامین و یا آنتی بیوتیک استفاده کند.

درمان پولیپ بینی با جراحی

معمولاً هنگامی درمان پولیپ بینی با جراحی انجام می شود که بیمار با استفاده از روش درمانی دارو بهبود نیافته به همین دلیل پزشک برای درمان جراحی را پیشنهاد داده است، روش جراحی آخرین مرحله ی درمانی برای پولیپ بینی است .

پزشک با استفاده از جراحی آندوسکوپی سینوس می تواند پولیپ را درمان و التهاب تشکلیل شده را ترمیم و درمان کند پزشک با استفاده از آندوسکوپ این درمان را انجام می دهد در واقع با وارد کردن آندوسکوپ به سوراخ های بینی می تواند به پولیپ بینی دسترسی پیدا کند تا آن پولیپ را ببرد و در بعضی مواقع لازم است برای تنفس بهتر بیمار، پزشک بین سینوس و مسیر هوای بینی یک حفره ایجاد کند .بهتر است بدانید این عمل به صورت سرپایی صورت می گیرد .

علائم پولیپ بینی

بعد از عفونت سینوسی در طی یک دوره زمانی اغلب امکان دارد پولیپ بینی ایجاد شود اگر چه علائم پولیپ بینی عفونت سینوسی نیست و علائم و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد .اگر پولیپ بینی کوچک باشد معمولاً فرد هیچگونه علامتی ندارد اما در صورت رشد پولیپ بینی بیمار دارای علائم های گوناگونی می شود که  عبارتست از :

• آبریزش بینی
  • مشکل در حس بویایی
  • اختلال در حس چشایی
  • ایجاد سردرد در ناحیه ی صورت و پیشانی
  • درد در ناحیه ی سینوس
  • درد در فک بالا
  • خرناس کشیدن

توجه داشته باشید امکان دارد هریک از علائم های بالا در دیگر بیماری ها وجود داشته باشد اما در صورتی که مدت زمان دوره بیماری طولانی شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا به مشکل جدی تری مواجه نشوید .مشکلات حاد تر و جدی تر در پولیپ بینی عبارتست از :

• وضعیت تنفس به شدت به مشکل می خورد
  • علائم نام برده شده حاد تر میشود
  • مشکلات بینایی ، دو بینی ، لکه های تیره در بینایی
  • ایجاد سردرد های میگرنی
  • ورم زیاد

تشخیص علائم پولیپ بینی

• آندوسکوپی بینی : تشکیل شده از یک لوله انعطاف پذیر که یک دوربین و لنز نوری به آن وصل شده است که از داخل سوراخ های بینی وارد بینی می شود و می تواند بهترین تشخیص برای پولیپ بینی باشد.
  • سی تی اسکن : بهترین روش عکسبرداری که می توانیم هر گونه التهاب را تشخیص دهیم .
  • آزمایش آلرژی : برای تشخیص التهاب مزمن در داخل بدن معمولاً پزشک آزمایش آلرژی را توصیه می کند .
  • عمل جراحی قدیمی سینوسی : بهترین جراحی برای عمل تورمور سرطانی است و یا در مواردی که بیمار به عفونت حادی دچار شده باشد در این حالت بر روی پوست بیمار شکافت زده می شود تا دسترسی آسان تر باشد .و بیشتر برای تومورهای بدخیم استفاده می شود .