جراحی پولیپ بینی

هزینه جراحی پولیپ بینی چقدر می باشد؟
آیا جراحی پولیپ بینی بدون بیهوشی می باشد؟

پولیپ بینی، عارضه ای بسیار شایع است که تقریبا 4-5 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از مشورت با پزشک ENT، بیماران با طیف وسیعی از داروها درمان می شوند و در بعضی موارد جراحی  راه حل خلاصی از این عارضه خواهد بود.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی پولیپ بینی، برنامه های درمانی و اقداماتی که برای کاهش احتمال ابتلا به پولیپ بینی باید انجام گیرد را بررسی خواهیم نمود.

تشخیص پولیپ بینی

ابتدا باید ذکر کرد که پولیپ ها با کمک یک ابزار نورانی قابل مشاهده هستند.

اندوسکوپی بینی: جراح بینی توسط یک آندوسکوپی بینی که لوله باریک با یک لنز بزرگنمایی روشن یا دوربین کوچک به آن وصل است راوارد حفره های بینی می کند و مجرای داخلی بینی را مشاهده می نماید. این شیوه هم به منظور تشخیص و هم  به منظوردرمان کاربرد دارد.

مطالعات تصویربرداری :تصاویری که با توموگرافی کامپیوتری (CT) به دست می آیند، به راحتی کمک می کنند که اندازه و محل پولیپ را در مناطق عمیق سینوسی مشخص کنیم و میزان التهاب را ارزیابی نماییم. این مطالعات همچنین ممکن است به جراح بینی کمک کند که مانع از ایجاد اختلالات دیگر در حفره بینی، مانند ناهنجاری های ساختاری یا نوع دیگری از رشد سرطانی یا غیر سرطانی شود.

آزمایش های آلرژی: جراح بینی ممکن است که آزمایشات پوستی را برای تعیین این که آیا آلرژی به التهاب مزمن کمک می کند پیشنهاد نماید. با تست های پوستی ، قطره های کوچک از عوامل آلرژی (آلرژن ها) به داخل پوست ساعد و یا قسمت پشتی بینی وارد کرده که منجر به تورم خواهد شد.

چنانچه آزمایش پوستی انجام نشود، جراح بینی ممکن است یک آزمایش خون را تجویز نماید که آنتی بادی های خاصی برای آلرژی های مختلف نمایش داده شود.

تست فیبروز کیستیک: چنانچه کودکی دچار پولیپ بینی باشد و تشخیص این را ثابت نماید، پزشک ممکن است برای فیبروز کیستی (یک بیماری ارثی که بر غدد لنفاوی ، اشک، عرق، بزاق و گوارش های ایجاد می شود) آزمایش کند. تست تشخیصی استاندارد برای فیبروز کیستیک یک آزمون عرق غیر تهاجمی است که تعیین می کند تا چه مرحله ای این بیماری شیوع پیدا کرده است.

جراحی-پولیپ-بینی

درمان پولیپ بینی

سینوزیت مزمن با یا بدون پولیپ، را می تواند درمان کرد و در صورت بزرگ شدن این عارضه مراجعه به یک جراح بینی بسیار ضروری می باشد. گفته می شود که مراقبت های بهداشتی برای ایجاد بهترین برنامه دراز مدت به منظور مدیریت علائم و درمان عوامل، مانند آلرژی، که ممکن است باعث التهاب مزمن شود، باید به کار گرفته شود.

هدف درمان پولیپ بینی، کاهش اندازه آن ها یا از بین بردن این عارضه می باشد. داروها معمولا اولین رویکرد برای درمان پولیپ به شمار می آیند. اما برای درمان پولیپ بینی گاهی ممکن است جراحی مورد نیاز باشد، تشخیص شیوه درمانی مناسب به عهده جراح بینی می باشد.

گفتیم که درمان پولیپ بینی معمولا با دارو شروع می شود که باعث بزرگ یا کوچکتر و حتی ناپدید شدن پولیپ می گردد. درمان های دارویی ممکن است عبارتند از:

کورتیکواستروئیدهای بینی: پزشک یا جراح بینی ممکن است اسپری کورتیکواسترویید بینی را برای کاهش التهاب تجویز کند. این درمان ممکن است پولیپ ها را کاهش دهد یا آن ها را به طور کامل از بین ببرد. کورتیکواستروئیدهای بینی شامل فلوتیکسون (Flonase، Veramyst)، بودزونید (Rhinocort)، فلونیزولید، ممتازون (Nasonex)، تریامسینولون (Nasacort Allergy 24HR)، بکلومتازون (Beconase AQ) و سیکلسونید (Omnaris) هستند.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی: اگر کورتیکواستروئیدوز بینی موثر نباشد، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروییدی خوراکی مانند پردنیزون را به تنهایی یا به همراه اسپری بینی تجویز نماید. از آنجا که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، معمولا آن ها را فقط برای یک دوره محدود استفاده می کنند. اگر پولیپ های بینی شدید و بزرگ باشد، ممکن است کورتیکواستروئیدهای تزریقی نیز استفاده شوند.

داروهای دیگر:  پزشک یا جراح بینی ممکن است داروهایی را برای درمان بیماری هایی که به التهاب مزمن در سینوس ها یا عبور از بینی کمک می کند را تجویز نماید. این عارضه ممکن است حاوی آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی ها و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت مزمن یا تکراری باشد. آسپیرین نیز برای درمان بسیار موثر می باشد، برای برخی از بیماران دارای پولیپ بینی و حساسیت آسپیرین مفیدترین شیوه درمان به حساب خواهد آمد.